Maserati Ghibli Hybrid
De huidige, derde, generatie Maserati Ghibli is in 2017 voor het laatst ge-updated, hoog tijd dus voor een verdere aanpassing. En wel in de vorm van de introductie van een hybride uitvoering. Maserati is niet zo van de snelle opeenvolging van modellen. Daar is niets mis mee en blijkbaar wordt dat ook van het merk met de drietand geaccepteerd. Van de Ghibli, vernoemd naar een zuidelijke wind die waait vanuit de Sahara, zijn in de loop der jaren al meer dan 100.000 exemplaren verkocht en volgens Maserati is pas eind 2022 een opvolger te verwachten. De Ghibli Hybrid zal dus maar een paar jaar verkrijgbaar zijn. Hoewel z’n prijs nog niet bekend gemaakt is, valt te verwachten dat die, door de lagere bpm, een stuk lager zal zijn dan de huidige Ghibli benzine uitvoeringen. Nu of nooit dus als je bent gevallen voor dit fraaie kunstwerk uit Italië.
De Ghibli Hybrid is voor Maserati ook een voorzichtige eerste stap naar elektrische aandrijving. Volgende stappen zijn de in september te verwachten splinternieuwe MC20 en volgend jaar de opvolgers van de GranTurismo en GranCabrio.
De Ghibli Hybrid heeft een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor van Ferrari onder de motorkap, aangevuld met een 48V mild-hybrid-systeem met elektrische supercharger, e-booster genaamd. In totaliteit is de aandrijving op de achterwielen 330 pk sterk, voldoende voor een sprint in 5,7 seconden naar de 100 km/h en een topsnelheid van 255 km/h.
De buitenkant
Aan de buitenkant wijkt de Ghibli Hybrid nauwelijks af van de andere Ghibli’s; een nieuwe grille, wat aangepaste achterlichten en donkerblauwe accenten op de drie ventilatieroosters aan beide kanten en in het logo op de C-stijl. Uiteraard zijn ook de remklauwen van de Ghibli Hybrid blauw gekleurd. Wat blijft is de elegante, klassieke, uitstraling van het design dat zo kenmerkend is voor de Maserati Ghibli’s.
De binnenkant
Het interieur van de Ghibli Hybrid is gericht op comfort en het actief beleven van het rijden in een sportieve limousine. Het infotainmentsysteem is helemaal up to date en maakt gebruik van een 10,1-inch scherm. Het instrumentenpaneel is vernieuwd met nieuwe digitale features en graphics. De auto heeft uitgebreide rij-en veiligheidssystemen, waaronder actieve cruisecontrol, rijstrookhulp en camera’s die de dode hoeken bewaken. De gebruikte materialen zijn van topklasse, evenals de afwerking.
De aandrijving
De mild-hybride aandrijflijn van de Ghibli Hybrid bestaat uit een 2,0-liter viercilinder turbo benzinemotor met een 48 volt dynamo en een extra elektrische supercharger (e-Booster), gekoppeld aan een accu. De energie die vrijkomt bij het vertragen en afremmen wordt opgevangen en vervolgens opgeslagen in de accu. Voor een betere gewichtsverdeling is de accu achterin geplaatst. De vierdeurs limousine weegt 1.878 kg en het verbruik bedraagt gemiddeld tussen de 8,5 en 9,6 l/100 km.
Om de auto als een echte Maserati met een 3.0 liter benzinemotor te laten klinken is het uitlaatsysteem voor de Ghibli Hybrid geoptimaliseerd met speciaal ontworpen resonatoren.
Nog dit jaar gaat de Ghibli Hybrid in productie en vanaf begin volgend jaar kunnen we hem in de showroom verwachten. De vanaf prijs van de Ghibli Hybrid wordt binnenkort bekend gemaakt, naar verwachting zal deze een stuk lager zijn dan de 130 mille voor een Ghibli met 3.0 liter benzinemotor.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!