Maserati GranCabrio

Maserati GranCabrio

Maserati is een merk met een rijke historie, eerst als racewagenfabrikant en later met sportieve auto’s voor de openbare weg. De eerste auto van Maserati die niet bestemd was voor het racecircuit werd in 1947 op de Geneva Motor Show gepresenteerd. Het was de A6 1500, een zescilinder Grand Touring (GT).Het was een perfecte mix van elegantie, chique en sportieve prestaties. De bekende designer Pininfarina ontwierp de tweezitter en het model sloeg direct aan bij het publiek. Het idee was simpel; bouw een racemotor in een luxueuze, met de hand gemaakte sedan. Eigenlijk zijn vanaf dat moment alle modellen van Maserati naar dit principe ontworpen.

De puurste vorm van GranTurismo vind je toch vooral in de Maserati GranCabrio. Al 70 jaar vind je het originele designprofiel van Pininfarina terug in de GranCabrio. Het uiterlijk van de 4-persoons sportcabrio is in het 2018 model weer iets aangescherpt en leverbaar in 2 versies, als GranCabrio Sport en als GranCabrio MC.

De buitenkant

Bij het model GranCabrio 2018 is de grille weer wat groter gemaakt en het logo van Maserati, de Trident (drietand) groeide mee. Aan de achterkant is een nieuwe bumper gemonteerd en de vorm van de achterklep werd wat ronder gemaakt. Het komt de aerodynamica ten goede. De koplampen zijn ook wat  aangepast. Wat gelukkig gebleven is, is het tijdloze design. Dit is bij wijze van spreken een auto waar je je hele leven plezier aan kunt beleven, als je hem maar goed blijft vertroetelen.

De binnenkant

In het interieur valt het mooie, nieuw-ontworpen, dashboard op. Verder zit er een nieuwe achteruitkijk camera in en er zijn een aantal nieuwe personaliseringspaketten te kiezen. De sportstoelen, met het Maserati logo in de hoofdsteunen, zijn mooi vormgegeven en zitten ongetwijfeld comfortabel, ook als het wat sneller gaat. Het infotainment systeem met 8.4 inch aanraakscherm is vernieuwd en het Maserati Stability Program (MSP) zorgt er met behulp van een flink aantal sensoren voor dat ook onder extreme situaties de auto in de hand is te houden en de veiligheid van de inzittenden  is gewaarborgd.

Motor

Met ingang van 2018 is de GranCabrio alleen nog leverbaar met een 4.7 liter V8 benzinemotor, zowel in de GranCabrio Sport als in de GranCabrio MC . En dat is geen straf, want het is een door Ferrari in Maranello geproduceerde en met de hand ingebouwde krachtpatser met 460 pk. Het vermogen gaat via een ZF six-speed automatische versnellingsbak naar de wielen. De motor weegt maar 175 kg. De prestaties van de Sport en de MC verschillen nauwelijks van elkaar, in de GranCabrio Sport is de topsnelheid 288 km/h en in de GranCabrio MC 291 km/h. Sprinten naar de 100 km/h gaat in krap 5 seconden. 

Zoals altijd heeft Maserati veel aandacht besteed aan het voor Maserati zo typerende motorgeluid, ook de GranCabrio heeft de echte family sound.

De prijzen? Voor de GranCabrio Sport vraagt Maserati € 240.000 en voor de GranCabrio MC  € 260.000. Het verschil in aankleding veroorzaakt de meerprijs.

Maserati heeft een paar sfeervolle filmpjes gemaakt over z’n historie en over de Maserati GranCabrio. Geniet van de mooie beelden van dit roemrijke Italiaanse automerk!


Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!