Maserati GranCabrio Folgore
Maserati is vooral bekend om z’n elegant gelijnde sportwagens in het luxesegment. Uiteraard allemaal uitgerust met potente motoren. Elektrisch aangedreven auto’s hebben natuurlijk de toekomst, dus heeft Maserati zich voorgenomen om tegen 2028 het gehele modellengamma volledig geëlektrificeerd te hebben. De ontwikkeling is al in gang gezet: de GranTurismo is er ook al als geheel elektrisch aangedreven. Ook de open Maserati GranCabrio is nu te kiezen met dezelfde elektrische aandrijving. Maserati geeft de elektrische auto’s de toevoeging Folgore (bliksem) mee.
Slim natuurlijk, die associatie met de krachtige donderschicht, dat geeft aan dat we te maken hebben met superkrachtige auto’s. En dat klopt want met die vierwielaandrijving sprint de GranCabrio zomaar in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Hij is hiermee de snelste elektrische cabrio van dit moment in het luxesegment. Drie 300 kW elektromotoren zijn samen goed voor een continu vermogen van 750 pk (en een tijdelijk piekvermogen van 830 pk). De GranCabrio haalt een topsnelheid van 290 km/h. Maserati bouwt de GranCabrio Folgore op een 800-volt platform met technologische oplossingen vanuit de Formule E.
De buitenkant
Het design van de Maserati GranCabrio Folgore is het resultaat van een verfijnde afstemming van het evenwicht tussen traditie en innovatie, rauwe racetechnologie en Italiaanse elegantie. Je kunt ook zeggen dat de auto tijdloos oogt, onder de huid is het in ieder geval een supermoderne vierzits cabrio. Tot een snelheid van 50 km/h kun je het softtopdak open en dicht doen, sluiten gaat in 16 seconden en openen in 14 seconden. De T-vormige batterij van 92,5 kWh is tussen de passagiers geplaatst om het gewicht goed te verdelen over de auto. Om het zaakje veilig op de weg te houden heeft de auto vooraan Brembo-remmen met remklauwen met zes zuigers en achteraan met vier zuigers.
De binnenkant
De auto heeft alles om de reis comfortabel te houden, ondanks de hoge snelheden (waar dat kan). Maserati garandeert dat zelfs met het dak naar beneden de GranCabrio uitzonderlijk thermisch en akoestisch comfort heeft. Met het Head-Up display wordt alle belangrijke informatie over de rit op de voorruit geprojecteerd. Je hoeft het opzwepende geluid van brandstofmotoren ook niet te missen: de engineers van het Maserati Innovation Lab in Modena hebben een unieke Folgore Signature-klank ontworpen, dat uit de 16 luidsprekers het geluid van racemotoren benadert. De inrichting van de GranCabrio kun je helemaal naar je hand zetten met het Maserati Fuoriserie individualiseringsprogramma. De GranCabrio Folgore wordt standaard geleverd met een windscherm en een nekwarmer die in drie instelbare standen warme lucht blaast. Laat het dakje dus maar naar beneden!
De aandrijving
De elektrische aandrijving van de GranCabrio Folgore is de top in dit segment met een continu vermogen van 750 pk. De elektrische actieradius is volgens Maserati gemiddeld 449 km. Bijladen gaat met de snellader tot 270 kW en levert in 5 minuten 100 km extra rijbereik op. Thuis laden kan ook natuurlijk, met de Maserati Wallbox (voorzien van het Drietand-logo) is het accupakket in 4 uur van leeg naar vol opgeladen.
De vanaf prijs van de Maserati GranCabrio Folgore heeft Maserati nog niet bekend gemaakt, maar reken op een flink lagere prijs dan die van de GranCabrio met een brandstofmotor.
Kijk voor meer informatie over de nieuwe Maserati GranCabrio Folgore op de website van Maserati.