Maserati Grecale
Ook Maserati komt met een splinternieuw model op de markt. Het is een SUV, gepositioneerd onder die andere SUV van Maserati, de Levante. De Maserati Grecale moet een concurrent worden van onder andere de Porsche Macan. Om enige kans van slagen te hebben tegen de Macan moet de Grecale behoorlijk wat in z’n mars hebben. Niet voor niets is de onthulling van de Grecale diverse malen uitgesteld door Maserati, simpelweg omdat goed nog niet goed genoeg was.
Ontwikkeling vond plaats in het Maserati Innovation Lab in Modena en de productielocatie is een stuk zuidelijker in Italië, de autofabriek van Stellantis in Cassino, waar ook de Alfa Romeo Stelvio van de band rolt. Cassino is logisch, want de Grecale is gebouwd op een aangepast platform van de Stelvio. De naam Grecale komt overigens van de noordoostelijke wind van de Middellandse Zee, nagenoeg alle Maserati modellen zijn naar een windstroom genoemd, vandaar.
In 3,8 seconden naar 100 km/h
De Maserati Grecale is helemaal van deze tijd, met een keuze uit brandstof, hybride en over een jaar ook volledig elektrische motoren. Vanaf de start is er de keuze uit 3 versies: de GT met een 300 pk sterke viercilinder mild hybrid-motor, de Modena met een viercilinder 330 pk mild hybrid motor en de Trofeo met een 3.0 liter 530 pk sterke benzine V6 op basis van de Nettuno motor uit de MC20! Eén keer raden waar onze voorkeur naar uit gaat! In 3,8 seconden van stilstand naar 100 km/h en dan door naar 285 km/h. De 100% elektrische Grecale Folgore is er dus vanaf volgend jaar.
De Grecale moet het “volumemodel” van Maserati worden. In 2021 verkocht het merk 24.269 auto’s, 41% meer dan in het jaar 2020 en in 2022 moeten het er dus nog veel meer worden. De instapprijs bedraagt vanaf €100.694 voor de GT uitvoering. De Trofeo is er vanaf €166.087.
De buitenkant
De Grecale wordt weliswaar op het aangepaste platform van de Alfa Romeo Stelvio gebouwd, toch is het een wezenlijk andere auto. Ten opzichte van de Stelvio is hij 17 centimeter langer en ook een stuk hoger en breder. Qua design heeft hij veel van de Maserati Levante, een lage, imposante grille met daarin de drietand als logo. De cabine heeft qua design een coupé vorm, maar is desondanks toch voldoende ruim voor 5 personen en 570 liter aan bagage. Opvallend zijn de achterlampen, visueel als een soort boemerang op de hoeken geplaatst. Uiteraard komen ook de drie Maserati-roostertjes op de voorschermen terug in het design. Wij vinden de Maserati Grecale zonder meer een mooiere auto dan de Porsche Macan, die natuurlijk al flink wat jaren meegaat.
De binnenkant
De interieurs van Maserati’s zijn altijd bijzonder stijlvol en comfortabel. De Grecale maakt hier geen uitzondering op. Het stuur herkennen we uit de MC20 en ook het klokje op het dashboard komt bekend voor. Drie schermen heeft Maserati ingebouwd, een groot 12,3″ centraal scherm, een 8,8″ display voor de extra bedieningselementen en een derde voor de passagiers op de achterbank.
Veel werk heeft Maserati gemaakt van de geluidsbeleving. Het speciaal ontworpen Sonus faber systeem bevat 14 speakers (optioneel 21) en is van superieure kwaliteit. Het Maserati Vehicle Dynamic Control Module (VDCM) -systeem monitort de verschillende rijmodi: Comfort, GT, Sport, Corsa (alleen Trofeo) en Off-road.
De motoren
De Grecale GT heeft de 300 pk sterke mild-hybride 2.0 viercilinder basismotor onder de motorkap. Gekoppeld aan een achttraps automaat sprint de SUV dan in 5,6 seconden naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 240 km/h. De Grecale Modena is ook gezegend met een mild-hybride 2.0, nu 330 pk sterk. Ietsje sneller (0,3 seconde) ook dan de basisuitvoering.
Qua sensatiebeleving moet je natuurlijk de Grecale Trofeo kiezen, met de van de motor van de supercar MC20 afgeleide biturbo 3.0 V6. Gekoppeld aan een achttraps automaat heb je 530 pk tot je beschikking.
De volgend jaar beschikbaar komende 100% elektrische versie, de Grecale Folgore, krijgt een 105 kWh accu aan boord, verdere details zijn nog niet bekendgemaakt.
Vanaf komende zomer wordt de Maserati Grecale leverbaar, de productie wordt binnenkort opgestart.
Kijk voor meer informatie op de website van Maserati.