Maserati Levante Hybrid
Maserati is een meester in het maken van tijdloze modellen. En dat is ook maar goed ook voor het merk, want de verkoopaantallen zijn relatief laag te noemen. Zo is het model Ghibli al van 2013 en de SUV Levante van 2016. Wel probeert het merk mee te gaan met de laatste technologische ontwikkelingen. Maserati is dus ook bezig om z’n modellenaanbod te elektrificeren. Op termijn zullen alle modellen elektrisch aangedreven zijn, maar voorlopig houdt het merk het bij “mild hybrid”. Dat begon vorig jaar met de Ghibli Hybrid en nu is het ook de beurt aan de Maserati Levante Hybrid. Om de verkopen wat te stimuleren heeft Maserati David Beckham ingehuurd als Maserati Brand Global Ambassador. Wie weet helpt dat.
De nieuwe hybride SUV combineert een 4 cilinder, 2 liter motor met een 48 volt hybride systeem. Er komt geen stekker aan te pas, de energie die ontstaat door vertragen en remmen wordt opgeslagen in een accu en komt weer vrij bij het optrekken. Door die accu achterin te plaatsen ontstaat een betere gewichtsverdeling over de 2 assen. Bovendien is het totale gewicht van de auto een stuk lager door de 4 cilinder motor in plaats van de tot nu gebruikte 6 cilinder benzine-en dieselmotoren. Overigens…dezelfde motor, maar dan niet hybride, ligt ook in de Alfa Romeo Giulia.
De buitenkant
De Maserati oogt aan de buitenkant klassiek chique. De auto legt meer de nadruk op comfort dan op sportief. Toch is auto snel te noemen, in 6 seconden van 0 naar 100 km/h is niet slecht voor een viercilinder. De Levante Hybrid wordt geïntroduceerd met een nieuwe metallic tri-coat blauwe kleur genaamd Azzurro Astro. Deze kleur zal alleen leverbaar zijn bij de hybride Maserati modellen. De blauwe details komen terug in het befaamde Maserati-merkwapen op de C-stijl en de remklauwen. Verder zijn er een reeks elegante chromen inzetstukken, chromen skid plates voor/achter en 19-inch Zefiro lichtmetalen wielen.
Uiteraard is ook de Levante Hybrid voorzien van het alom geprezen luchtveringssysteem van Maserati. Dit pneumatische systeem bestaat uit vier onafhankelijke luchtveren die door de bestuurder middels een compressor naar zes verschillende rijniveaus in hoogte is te verstellen. De hoogtevariatie van de laagste positie naar de hoogste is 85 mm. Het systeem zorgt voor verbeterd rijcomfort, actieve veiligheid en brandstofbesparing door lagere luchtweerstand bij het verlagen van de hoogte.
De binnenkant
Dezelfde nieuwe blauwe kleur van de buitenkant komt ook weer terug in het interieur, zoals op de geborduurde naden van de stoelen. Het interieur oogt als een mooie combinatie van klassieke details en moderne toepassingen. Er is gebruik gemaakt van de beste materialen, zoals bijvoorbeeld het prachtige leer op de stoelen.
De Maserati Hybrid is uitgerust met de nieuwste generatie van MIA (Maserati Intelligent Assistant). Het multimediasysteem heeft een 8″4 inch centraal scherm en werkt met Android Automotive. Het standaard gemonteerde 180 W audiosysteem heeft 8 luidsprekers, wil je meer dan kun je ook kiezen voor een Harman Kardon Premium of een Bowers & Wilkins Premium Surround Sound systeem.
De aandrijving
De Levante Hybrid combineert een 4 cilinder, 2 liter motor met een 48 volt Hybrid systeem dat energie terug wint tijdens vertraging en remmen. Onderdeel van het hybride systeem is een zogenaamde eBooster, die hetzelfde effect heeft als een turbocompressor. Er is extra vermogen beschikbaar bij lage en hoge toeren Het totaalvermogen bedraagt 330 pk, nagenoeg gelijk aan die van de Levante met de lichtste 6 cilinder met alleen een benzinemotor. Ook de te bereiken snelheden zijn gelijk aan die van de 6 cilinder motoren. Voordeel van de hybride uitvoering is het lagere gewicht en het lagere brandstofverbruik. Maserati claimt dat er een brandstofbesparing van meer dan 18% mogelijk is ten opzichte van de niet-hybride 6 cilinder versie.
En ter geruststelling; het kenmerkende Maserati gegrom van de 6 cilinder motoren is ook te horen bij de 4 cilinder motoren. Standaard is de Levante Hybrid verkrijgbaar met vierwielaandrijving, de motor is gekoppeld aan een ZF achttraps automaat.
Vanaf juni 2021 rolt de Maserati Levante Hybrid uit de Mirafiori-fabriek in Turijn en is hij leverbaar bij ons. De vanaf prijs is nog niet bekend gemaakt, laten we hopen dat de Hybrid ook zorgt voor een prettige, lagere, prijs dan die van de huidige Levante instapper met een vanaf prijs van € 148.950.