Maserati Levante Trofeo

Maserati Levante Trofeo

Een rijdende Maserati Levante Trofeo is een zeldzaamheid in Nederland. Dat heeft ongetwijfeld met z’n prijs te maken, de overheid doet er immers alles aan om dit soort SUV’s te weren, de vanaf prijs van de Trofeo is daardoor € 241.888. Ben je in afwachting van de mogelijk eerste Ferrari SUV, bedenk dan dat die er eigenlijk al is; en wel in de vorm van de Maserati Levante Trofeo.

Onder de motorkap van de Trofeo ligt namelijk een 3,8-liter biturbo V8 van Ferrari met bijbehorende prestaties: 580 pk, een maximum snelheid van 300 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,1 seconden. Als directe concurrenten van de Maserati Levante Trofeo moet je denken aan de Jaguar F-Pace SVR, Porsche Cayenne Turbo en Range Rover Sport SVR. Een fraai gezelschap, maar als geld geen rol speelt zou onze voorkeur uitgaan naar de Maserati Levante Trofeo. Al is het alleen al om de drietand van de Romeinse god Neptunus op de grille en in geborduurde vorm op de hoofdsteunen van de stoelen. De Trofeo is in 2019 geïntroduceerd als het topmodel van de in 2016 opgestarte Maserati Levante lijn.

De buitenkant

Ten opzichte van de andere Levante-varianten is de voorkant wat agressiever gestileerd; een diepere voorspoiler, een speciale grille met dubbele verticale spijlen en het geheel staat op 21- inch lichtmetalen wielen. Voor de voorspoiler en de sideskirts is carbon gebruikt en er zijn wat meer donkere accenten aangebracht om de Levante Trofeo een nog wat krachtigere uitstraling te geven. De vierwielaangedreven Trofeo heeft een Full-LED koplampsysteem. De Levante Trofeo heeft een sportiever onderstel en de gewichtsverdeling over de assen is op 50:50 gebracht, een perfecte verdeling dus voor een sportieve rijstijl.

De binnenkant

Het interieur is een geslaagde mix van klassiek en modern. Qua materiaalgebruik is alleen het beste goed genoeg voor een Levante. Maserati heeft prachtige kuipstoelen gemonteerd, met ‘Pieno Fiore’ leer overtrokken. Er kan gekozen worden uit diverse kleurencombinaties voor de stoelen, het dashboard en vloertapijt. Om wat gewicht te besparen is in het interieur waar mogelijk gebruik gemaakt van carbon, zoals bijvoorbeeld de schakelflippers achter het stuur.

Het audiosysteem is super de luxe en bestaat uit een Premium Surround Sound van Bowers & Wilkins van 1.280 watt met 17 speakers. De Levante Trofeo is uitgerust met een indrukwekkend scala aan geavanceerde ondersteuningssystemen voor de bestuurder. Het Integrated Vehicle Control (IVC) systeem anticipeert tijdens het rijden op situaties die tot instabiliteit kunnen leiden. Het systeem vermindert selectief het motorkoppel en voert als dat nodig is remkracht uit op afzonderlijke wielen. Dat geeft  extra veiligheid, ook bij hogere snelheden. De Levante Trofeo is ook uitgerust met Launch Control.

De motor

Maserati heeft de Levante Trofeo een hoop power meegegeven. De Ferrari motor levert 580 pk, meer dan bijvoorbeeld in een Porsche Cayenne Turbo (550 pk) of een Range Rover Sport SVR. Het maakt de Trofeo tot een sportwagen in SUV verpakking. Overigens; de automatische ZF versnellingsbak heeft ook een off-road standje, het blijft natuurlijk wel een echte SUV. 

Is het prijskaartje van de Maserati Levante Trofeo te hoog voor je budget, de goedkopere uitvoeringen van de Maserati Levante zijn er vanaf € 123.167. 


 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!