Maserati MC20
Maserati komt met nieuwe modellen! En dat werd tijd ook, want het modellengamma is al geruime tijd verouderd en dat is te merken aan de verkoopcijfers. De splinternieuwe Maserati MC20 geeft de nieuwe designrichting aan van Maserati, MC20 staat dan ook voor Maserati Corse 2020. De sportcoupé maakt meteen een hele sterke indruk. Met z’n 630 pk’s hebben bijvoorbeeld de Audi R8 V10 en Porsche 911 Turbo S er meteen een speelkameraadje bij. De 3,0-liter V6 benzinemotor is door Maserati geheel in eigen beheer ontwikkeld en dat is voor het eerst in 20 jaar. De MC20 sprint in 2,9 seconden naar de 100 km/h en als je wilt kun je door naar de 325 km/h.
De MC20 komt op termijn ook beschikbaar als cabriolet-uitvoering en met een elektrische aandrijflijnen.
De buitenkant
Het uiterlijk van de Maserati MC20 vinden wij erg geslaagd; het straalt snelheid, kracht en toch ook de elegantie uit die zo kenmerkend is voor Maserati. De carrosserie van de MC20 is grotendeels gemaakt van koolstofvezel en composiet. De auto heeft vleugeldeuren en dat vergemakkelijkt de in-en uitstap. Welke lakkleur je ook kiest, het onderste deel van de carrosserie is altijd zwart van kleur. Het koolstof kan op verzoek worden voorzien van een zwarte laklaag. Maserati geeft aan dat de voor- en achterbumper zo geconstrueerd zijn dat stoepranden geen schade veroorzaken aan de auto.
Van binnen
Het binnenste van de MC20 is ook kenmerkend voor een Maserati; luxueus en gericht op comfort. Alcantara bekleding op de stoelen, akoestische luidsprekers van Sonus faber en twee hoge resolutie displays voor instrumentarium en infotainment. De Maserati MC20 is uitgerust met een achttraps transmissie met dubbele koppeling.
De aandrijving
De grootste verrassing is wel de, achter de beide stoelen liggende, splinternieuwe Nettuno 3,0-liter V6 twin-turbo benzinemotor. Deze is met 630 pk de krachtigste zescilinder die er op dit moment te koop is. Maserati heeft bij het ontwerp van de motor gebruik gemaakt van zogeheten voorkamers, waarbij de ontsteking eerst daar gebeurt en zich vervolgens uitbreidt naar de cilinders. Met deze Formule 1-technologie kan het specifieke vermogen flink worden opgeschroefd. Het ligt voor de hand dat Maserati de MC20 ook geschikt gaat maken voor de autosport.
De nog komende elektrisch gedreven Maserati MC20 heeft een bereik, met volle accu’s, van zo’n 380 kilometer.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!