Maserati MC20
Bij Maserati is het nog even wachten op een aantal nieuwe modellen. Deze zomer kondigde het merk de komst aan van een nieuwe Maserati GranTurismo (100% elektrisch) en de onthulling van de productieversie van de nieuwe SUV Maserati Grecale is doorgeschoven naar 2022. De Grecale is gepositioneerd onder de SUV Levante. Nu is het wachten bij Maserati wel altijd de moeite waard. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Maserati MC20.
De sportcoupé met z’n 630 pk’s won dit jaar bij de European Product Design Award de titel “Product Design of the Year” In de MC20 is de rijke historie van Maserati verwerkt, maar ook de nieuwste ontwikkelingen uit de Formule 1 zijn toegepast. Ook in die klasse won Maserati al 1957 met Juan Manuel Fangio de titel. De MC20 is nagenoeg geheel in eigen huis ontwikkeld, inclusief de splinternieuwe V6 Nettuno-motor die de auto in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u kan laten sprinten en dan door naar een topsnelheid van 326 km/h.
De buitenkant
Het uiterlijk van de MC20 vinden wij wonderschoon en daar staan we niet alleen in, getuige z’n gewonnen designtitel. Bijzonder knap is dat de auto veel sneller rijdt dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo zijn de ventilatieopeningen op de motorkap en de zijkanten vrijwel onzichtbaar wanneer de auto vanuit sommige hoeken wordt bekeken. Ook de aerodynamische aanpassingen vallen nauwelijks op, alleen de discrete achterspoiler hint er op dat je te maken hebt met een wolf in schaapskleren. De carrosserie van de MC20 is grotendeels gemaakt van koolstofvezel en composiet. De vleugeldeuren vergemakkelijken de in-en uitstap. Welke lakkleur je ook kiest, het onderste deel van de carrosserie is altijd zwart van kleur. Maserati geeft aan dat de voor- en achterbumper zo geconstrueerd zijn dat stoepranden geen schade veroorzaken aan de auto.
Van binnen
Het binnenste van de MC20 is ook kenmerkend voor een Maserati; luxueus en gericht op comfort. De MC20 voegt daar nog een racy-sfeer aan toe. Alleen essentiële knoppen en schakelaars zijn zichtbaar, waaronder de start- en launch control-knoppen op -en rondom het stuurwiel. Het stuur is ontwikkeld en ontworpen met input van Andrea Bertolini, Maserati Corse testrijder en voormalig wereldkampioen in de MC12. Er werd gekozen voor een dik stuurwiel om de ergonomie en het sportieve “gevoel” te maximaliseren.
De MC20 heeft vijf rijmodi, te selecteren met de keuzeknop in het midden van de tunnel. De achteruitkijkspiegel is digitaal uitgevoerd. Alcantara is volop aanwezig, op het stuur, de stoelen en de zijpanelen. Het MIA (Maserati Intelligent Assistant) multimediasysteem heeft twee schermen in de auto: het digitale cluster en het centrale display, ze zijn qua vorm en grootte vergelijkbaar.
De aandrijving
Bijzonder trots is Maserati op de nieuwe, zelf ontwikkelde, Nettuno 3,0-liter V6 twin-turbo benzinemotor in de MC20. De motor is gekoppeld aan een achttraps transmissie met dubbele koppeling. De 100% Maserati-motor heeft de gepatenteerde Maserati Twin Combustion aan boord, een innovatief verbrandingssysteem met techniek uit de Formule 1 motoren. De achter de beide stoelen liggende zescilinder is de krachtigste die er op dit moment te koop is.
Kijk voor meer informatie op de website van Maserati.