Maserati MC20 Cielo
Natuurlijk, na de intro van de Maserati MC20 Coupé, was te verwachten dat er ook een open versie zou komen. En die is er nu! Maserati noemt hem Cielo, oftewel ‘lucht’ of ‘hemel’ in het Nederlands. Eigenlijk vinden wij de Maserati MC20 Cielo nog mooier dan de gesloten MC20 Coupé. De MC20 heeft al de titel ‘European Product Design Award of the Year’ op zak. De spyder heeft een glazen dak dat met een druk op de knop ondoorzichtig kan worden, wil je open rijden, dan vouwt het dak zich op onder de achterklep.
De Maserati MC20 Cielo is ontwikkeld in het Maserati Innovation Lab en wordt, net zo als de coupéversie gemaakt in de Maserati fabriek aan de Viale Ciro Menotti in Modena. De spyder ziet er niet alleen fantastisch uit, het is ook een super sportieve auto: van 0 tot 100 km/h in 3 seconden en dan door naar z’n topsnelheid van 320 km/h.
De buitenkant
Maserati heeft er alles aan gedaan om het gewicht van MC20 Cielo zo laag mogelijk te houden, het chassis is van koolstofvezel gemaakt, evenals de cockpit en delen van de carrosserie. De open versie weegt de auto 1.540 kg en dat is maar 65 kg zwaarder dan de gesloten coupé uitvoering. De torsiestijfheid is prima voor elkaar. Met z’n vlinderdeuren is het ook makkelijk instappen. Op het achterdek prijkt een enorme Maserati drietand. De achterruit staat rechtop en is zo geconstrueerd dat hij ook als windvanger kan fungeren met geopend dak. De bagageruimtes zijn aan de krappe kant, achterin kan 100 liter aan bagage worden verstopt en onder de voorklep 50 extra liters.
Welke lakkleur je ook kiest, het onderste deel van de carrosserie is altijd zwart van kleur. Maserati geeft aan dat de voor- en achterbumper zo geconstrueerd zijn dat stoepranden geen schade veroorzaken aan de auto.
Van binnen
Het binnenste van de MC20 Cielo is hetzelfde uitgevoerd al de coupé-uitvoering: luxueus en gericht op comfort. Alleen essentiële knoppen en schakelaars zijn zichtbaar, waaronder de start- en launch control-knoppen op -en rondom het stuurwiel.
Naast de al bestaande actieve veiligheidssystemen in de MC20 coupé zijn er in de Cielo een aantal nieuwe features toegevoegd: de autonome noodrem, verkeersbordinformatie en een nieuwe 360°camera.
Optioneel kan er een High Premium Sonus Faber audiosysteem geleverd worden met 12 luidsprekers, speciaal akoestisch geoptimaliseerd voor de cabine van de spyder.
De MC20 heeft vijf rijmodi, te selecteren met de keuzeknop in het midden van de tunnel. De achteruitkijkspiegel is digitaal uitgevoerd. Alcantara is volop aanwezig, op het stuur, de stoelen en de zijpanelen. Het MIA (Maserati Intelligent Assistant) multimediasysteem heeft twee schermen in de auto: het digitale cluster en het centrale display, ze zijn qua vorm en grootte vergelijkbaar.
De aandrijving
Net als de dichte MC20 wordt de Cielo aangedreven door een 3,0-liter V6 Nettuno-motor met twee turbo’s., 630 pk sterk. Schakelen gaat automatisch of met schakelpeddles via een achttraps transmissie met dubbele koppeling. De 100% Maserati-motor heeft de gepatenteerde Maserati Twin Combustion aan boord, een innovatief verbrandingssysteem met techniek uit de Formule 1 motoren. De achter de beide stoelen liggende zescilinder is de krachtigste die er op dit moment te koop is.
Goedkoop is de Maserati MC20 Cielo niet, ietsje minder dan een vergelijkbare Ferrari F8 Spider of een McLaren720S Spider, maar in Nederland inclusief btw en bpm toch met een van af prijs van €322.634.
Kijk voor meer informatie op de website van Maserati.