Mazda CX-30

Mazda CX-30 met revolutionaire benzinemotor

Op de laatste autobeurs van Genève was de splinternieuwe Mazda CX-30 één van de grootste blikvangers. En terecht, want de cross-over heeft een verrassend design en ultramoderne techniek onder de motorkap. De auto deelt veel techniek met de Mazda 3, toch is het onterecht om hem een opgehoogde versie van de 3 te noemen. Prijstechnisch en qua formaat gezien valt de Mazda CX-30 precies tussen de Mazda CX-3 en CX-5.

Deze week maakte Mazda de vanaf prijs van 29.990,- bekend voor het instapmodel, de Skyactiv-G 122 met benzinemotor en handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze auto is in trim standaard al rijk uitgerust met onder andere Radar Cruise Control, projectie head-up display, climate control, parkeersensoren achter en Mazda Connect met DAB+/Apple CarPlay/navigatie. Wil je meer aankleding dan kun je de Comfort uitvoering kiezen. Er is ook een dieselversie leverbaar en aan het eind van het jaar komt de revolutionaire Skyactiv-X benzinemotor beschikbaar. De verwachte meerprijzen voor de diesel, Comfort en Skyactiv-X uitvoeringen zijn nu nog niet bekend.

Design

Lifestyle NWS vindt het design van de nieuwe Mazda CX-30 bijzonder geslaagd, zowel de buitenkant als het interieur. Mazda is al jarenlang bezig met de ontwikkeling van een eigen visie op het design van auto’s. De designfilosofie van Mazda heeft als basis de Japanse esthetiek in al zijn puurheid. De Takumi (ambachtsmannen) van Mazda hebben zich gespecialiseerd in de kunst van het weglaten/reduceren en het hierdoor bereiken van de schoonheid van lege ruimte. Het motto is; meer met minder. Met evenwichtige vormen (Sori) en een traditie uit de Japanse architectuur (Ma). Het interieur is samengesteld uit hoogwaardige materialen en Mazda zegt veel aandacht besteed te hebben aan geluidsisolatie, waardoor binnenin de CX-30 de stilste in zijn klasse is.

Skyactive X

Met deze motorentechniek worden de voordelen van een benzine- en dieselmotor gecombineerd. De Skyactiv-X is de eerste benzinemotor ter wereld die werkt op basis van de efficiënte compressieontsteking van een diesel. Met de SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) ontstaat na de vonkontsteking een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie, in plaats van een grote vlam bij normale benzinemotoren waarmee veel energie wordt verspeeld. Na deze kleine explosie rond de bougie loopt de druk en temperatuur nog verder op waardoor de compressieontsteking zoals bij een diesel er voor zorgt dat het brandstofmengsel in een grote explosie ontbrandt. Mazda gebruikt voor de ontbranding een mengsel van weinig brandstof en veel lucht, waardoor samen met de SPCCI techniek het brandstofverbruik met 30% kan verminderen ten opzichte van een reguliere benzinemotor.

Motoren

De Mazda CX-30 wordt, naast de 2.0 liter 181 pk sterke Skyactiv-X motor, leverbaar met de bekende Mazda 2.0 liter benzinemotor, de 122 pk sterke Skyactiv-G 122. Dieselen kan met de 1.8 liter Skyactiv-D, 116 pk sterk.

De benzinemotoren (Skyactiv-G & Skyactiv-X) beschikken standaard over het zogenaamde M Hybrid-systeem, hierbij wordt opgewekte capaciteit van het afremmen opgeslagen in een lithium-ion batterij en weer gebruikt bij het opstarten van de motor en het optrekken van de auto. Hiermee kan nog eens 10% extra brandstof bespaard worden.

Begin september staat de CX-30 in Nederland in de showroom. Mazda heeft hiermee een ijzersterke troef in handen in het segment van compacte premium cross-overs. Wij zijn vooral benieuwd naar de prijsstelling van de Mazda CX-30 Skyactiv-X.

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!