Mazda CX-6
Mazda is een relatief kleine Japanse autofabrikant, die vaak rechtsaf gaat waar anderen rechtdoor gaan. Zo is Mazda niet meegegaan met het downsizen van motoren al dan niet gebruikmakend van turbotechnologie. Mazda kiest voor de ultieme rijdersbeleving met slimme atmosferische motoren, onder de noemer SkyActiv, motoren met een ongekende compressieverhouding, waarmee toch de race om vermindering van Co2 volgehouden kan worden. Ook elektrische aandrijvingen, al dan niet in hybride uitvoering zul je niet aantreffen in een Mazda. Hoewel…onlangs is een strategische samenwerking met Toyota afgesproken, waarschijnlijk met het oog op de al door Toyota ontwikkelde elektrische motoren. We gaan het zien.
Downsizen van motoren is niet aan de orde
In ieder geval; downsizen van motoren is niet aan de orde; sterker nog, deze week maakte Mazda bekend dat het een doorbraak heeft bereikt op het gebied van benzinemotoren. Vanaf 2019 gaat Mazda onder de benaming SkyActiv-X benzinemotoren gebruiken die benzine ontbranden door compressie in plaats van ontsteking door een bougievonk. Precies dus zoals nu een dieselmotor werkt!
Talloze autofabrikanten hadden dit al geprobeerd, maar Mazda is dit als eerste autofabrikant gelukt. Probleem dat Mazda bedwongen heeft is het voortijdig tot ontbranding komen van de benzine. De voordelen zijn belangrijk; de auto’s zullen tussen de 10 en 30% procent meer koppel leveren dan de huidige SkyActive-G-motoren, tegen een benzineverbruik dat wel 35% tot 45% lager ligt en met tot 50% minder Co2 uitstoot. Nog geen eind aan de innovatiemogelijkheden van verbrandingsmotoren dus…
Mazda SUV’s en crossovers
De SUV’s van Mazda zijn erg succesvol. In Nederland heb je de CX-3 en CX-5 modellen, allebei toonaangevend in hun klasse. De crossover CX-4 is alleen in China te bestellen. In de USA is de zevenzitter CX-9 te verkrijgen en in thuisland Japan de CX-8.
We missen dus nog de CX-6 en CX-7 in dit rijtje. In 2012 is de productie van de CX-7 gestaakt, de auto was niet echt een succes. Toch lijkt het er op dat Mazda eind dit jaar met een nieuw model komt. Niet duidelijk is of hier een CX-6 of CX-7 badge op geplakt wordt, wij denken CX-6. In ieder geval zal de auto, evenals de CX-4, gebaseerd zijn op de Koeru, een conceptmodel gepresenteerd in 2015.
Koeru
Het design van de Koeru is verrassend en vooral mooi. Mazda noemt de designtaal KODO-Soul of Motion. Koeru betekent ‘meer’ en ‘verder’. Op het eerste gezicht heeft de Koeru wel wat weg van een verlaagde Jaguar F-Pace of een BMW X4 en de coupévarianten van de Mercedes GLC en GLE. Het is een crossover van een SUV en een coupé. Hij is 4,6 meter lang en 1,5 meter hoog. Lager dan de CX-5, maar wel met ongeveer dezelfde lengte en breedte maten. Hij ziet er sportief uit met die grote wielkasten en scherpgesneden koplampen, agressief maar toch ook weer elegant.
Qua motorisering is het te verwachten dat er motoren leverbaar worden die ook in de nieuwe CX-5 zitten; dus een 2,0 liter benzinemotor met 160 of165 pk en een 2,5 liter met 194 pk. Dieselen kan dan met 2,2 liter diesel met 150 of 175 pk. En dan vanaf 2019 natuurlijk met die nieuwe SkyActiv-X benzinemotoren.
We zijn benieuwd wat Mazda binnen een halfjaar voor ons in petto heeft!
Dit zijn beelden van de Mazda Koeru
https://youtu.be/yvpckMHUrYA
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!