McLaren 765 LT Spider
Na de introductie van de 765 LT Coupé vorig jaar, komt McLaren nu met de open uitvoering, de McLaren 765 LT Spider. De LT staat voor Longtail, die benaming zien wij overigens niet zo in z’n uiterlijk terug met die vrij korte overhang aan de achterkant. Maakt niets uit, je ziet dat het een mooie, supersnelle sportwagen is. Er is alles aan gedaan om het totaalgewicht zo laag mogelijk te houden en dat is met z’n 1.388 kg uitstekend gelukt.
Net zoals bij de 765 LT Coupé worden er slechts 765 exemplaren van de Spider (alleen op bestelling) gebouwd, de vanaf prijs is € 441.000,-. Bestellen kan nu al, je moet er snel bij zijn, want de productiecapaciteit voor 2021 is al vol en de 765 LT Coupé was al binnen een jaar uitverkocht. De motor van de Spider is dezelfde als die in de Coupé, een 765 pk sterke 4,0-liter twin-turbo McLaren V8. Het is een sprintmonster, van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden en van 0 naar 200 km/h in 7,2 seconden.
De buitenkant
Het design van de auto is grotendeels bepaald door het uitgangspunt: maximale snelheid in alle mogelijke omstandigheden. De McLaren 765 LT Spider heeft dezelfde aerodynamica maatregelen als de Coupé. Dus een voorsplitter, side skirts, luchtinlaten aan de zijkant, aan de achterkant een diffusor en een actieve achtervleugel, die zich aanpast naar een open of dichte positie van het dak. Verlaagde voorwielophanging accentueert het lage, langwerpige, profiel van de Spider.
Over het dakje gesproken; het is een inklapbare hardtop van koolstofvezel. Bijzonder is dat de hardtop uit één geheel bestaat waardoor er meer hoofdruimte in de cabine is en er een steviger constructie ontstaat. De supercar is ontworpen rond een “kuip” van koolstofvezel, wat samen met aluminium onderdelen zorgt voor lichtgewicht structuur met extreme sterkte en stijfheid. De constructie is zo sterk en stijf dat er voor de Spider geen extra versteviging nodig is ten opzichte van de 765 LT Coupé. Opvallend is ook het titanium uitlaatsysteem, 40% lichter dan staal, de vier centraal geplaatste uitlaatpijpen zorgen voor een intensief geluid, ook met het dak dicht.
Pirelli ontwikkelde speciaal voor de standaard 10-spaaks ultralichtgewicht lichtmetalen wielen van de Spider op maat gemaakte P Zero® Trofeo R-banden.
De binnenkant
In de cabine zie je dat de lichtste materialen gebruikt zijn; veel koolstofvezel, zo dun mogelijk, het materiaal van de centrale tunnel is slechts 0,8 mm dik, licht Alcantara, racestoelen die maar 3,35 kg per stuk wegen, en als dat nog niet genoeg is, standaard zijn voor gewichtsbesparing geen airconditioning en audiosysteem ingebouwd. Wil je dat wel dan kost inbouw niets extra. Geen comfortabel geheel dus, alles staat in teken van racen.
De motor
De 4,0-liter V8-middenmotor met dubbele turbocompressor met 765 pk is een tempobeul. In 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h en dan door naar een top van 330 km/h. De motor is gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling en drijft de achterwielen aan. McLaren heeft een lange historie met Formule 1 racen en verwerkt de daar opgedane knowhow natuurlijk in z’n modellen. Het is duidelijk dat de McLaren 765 LT Spider gemaakt is voor liefhebbers die ook graag rondjes maken op racecircuits.
Dealers in Nederland zijn McLaren Utrecht (Louwman Exclusive) en McLaren Eindhoven (Cito Motors).