McLaren Artura
McLaren heeft z’n nieuwste hybride supercar gepresenteerd: de McLaren Artura. De auto is de opvolger van alle modellen in de McLaren Sports Series, oftewel de 570S, de 570S Spider, 600 LT en de 620R. De Artura (de naam is een samenvoeging van Art en Future) is ook de eerste auto in serieproductie waarin McLaren’s expertise op het gebied van elektrificatie is toegepast.
Ook nieuw is dat de sportwagen gebouwd is op het McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA), de nieuwe standaard voor McLaren’s geavanceerde flexibele chassisontwerp met koolstofvezel als basis. De lichtgewicht basis weegt slechts 82 kilo en is optimaal geschikt gemaakt voor hybride modellen. In totaal weegt de Artura maar 1.395 kilo.
Hybride aandrijving
De McLaren Arturo heeft inderdaad hybride aandrijving; de splinternieuwe 3,0-liter twinturbo V6 met 585 pk gaat vergezeld van een 95 pk sterke elektromotor en dat maakt indrukwekkende snelheden mogelijk. Van 0 naar 100 km/h in 3 seconden en in 8,3 seconden naar de 200 km/h. Durf je nog verder dan zit je 13 seconden later op de 300 km/h. Het accupakket heeft voldoende capaciteit om zo’n 30 kilometer volledig elektrisch afleggen. In 2,5 uur laden is het pakket weer tot 80 procent opgeladen en dat is dus weer niet supersnel.
Belangrijke concurrenten van de McLaren Artura zijn de Maserati MC20, Ferrari F8 Tributo en Lamborghini Huracan EVO.
De buitenkant
Qua design is de Artura heel herkenbaar als een McLaren. Sterker nog; de Artura lijkt erg sterk op z’n voorganger, de 570S . Zowel de algehele lijn van de carrosserie als de ‘zwevende’ c-stijlen zijn zo overgenomen. Toch is het een mooie auto om te zien met de looks van een echte supercar met hightech elementen. Ook aan het rijcomfort is bij het ontwerpen gedacht met elektro-hydraulische stuurinrichting en Proactive Damping Control.
De binnenkant
Het interieur is vrij minimalistisch gehouden en ook dat is typisch McLaren. Het 8-inch grote infotainmentscherm met touchscreen is naar de bestuurder toegedraaid en op het stuurwiel zijn heel weinig knoppen te vinden. Goed is dat de rijmodi aangepast kunnen worden zonder de handen van het stuur te halen. De bestuurder heeft vier rijmodi tot zijn beschikking: E (volledig elektrisch), Comfort, Sport en Track. De McLaren Artura is voorzien van een automatische transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. Bediening gaat via druktoetsen op de middenconsole en handmatig schakelen kan met schakelflippers achter het stuurwiel.
Verder heeft de Artura voor comfortabel rijden adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie, verkeersbordherkenning en automatisch grootlicht. Ook de remprestaties zijn van topniveau dankzij koolstofkeramische remmen met lichtgewicht aluminium remklauwen.
De aandrijving
McLaren monteert een splinternieuwe motor in de Artura; een 2.993 cc V6-benzinemotor met dubbele turbocompressor. De motor weegt maar 160 kilo. In combinatie met de elektromotor en 7,4 kWh batterij is de Artura de zuinigste McLaren ooit. De compacte 95 pk sterke elektromotor is verwerkt in het transmissiehuis. Grappig detail is dat de automaat zelf geen mechanische ‘achteruit’ heeft, druk je de ‘R’ stand in, dan draait de elektromotor in omgekeerde richting zodat de auto achteruit rijdt.
Bestellen
Louwman Exclusive is de McLaren-dealer en importeur voor Nederland. De Artura kan nu al besteld worden, aflevering volgt dan in het 3e kwartaal. De McLaren Artura kost in Nederland vanaf € 235.500,- en is in drie uitvoeringen verkrijgbaar: als Performance, TechLux, of als Vision.
McLaren heeft veel vertrouwen in de kwaliteit van de Artura en geeft vijf jaar garantie op de werking van de auto, zes jaar op de batterij en 10 jaar op de carrosserie.