McLaren Senna

McLaren vervangt de P1 door de Senna en ruilt hiermee z’n hybride supercar in voor een 800 pk sterke achtcilinder, een 100% benzinemotor. Waar andere sportwagenfabrikanten inzetten op het elektrificeren van z’n aanbod, zien we hier dus het omgekeerde. Een risicovolle move voor McLaren? Nou, nee; alle 500 geplande exemplaren van de Senna zijn op voorhand al verkocht, waarvan 4 aan Nederlanders. De naam Senna slaat natuurlijk op de voormalige Formule 1 werknemer van McLaren, coureur Ayrton Senna die afgelopen 1 mei 24 jaar geleden tragisch verongelukt tijdens de Grand Prix van San Marino op het circuit van Imola. Volgens velen tot op heden de beste Formule 1 coureur ooit (sorry Max).  

McLaren heeft de Senna ontwikkeld als een straatlegale hypercar, dit houdt ook in dat het functionele voorrang heeft gekregen boven de vorm. Je kunt ook niet zeggen dat het een mooie auto is. Alles in het teken van snelheid boven design. En de snelheid van de Senna is dan ook fabelachtig. Dat is ook z’n prijskaartje; iets meer dan 1 miljoen Euro. 

Van buiten

De buitenkant van de McLaren Senna heeft een optimaal aerodynamisch lijnenspel. Alles is functioneel aan de auto. De gigantische achterspoiler, een dubbele diffuser aan de achterkant, grote luchtopeningen voor de downforce en koeling. Toch weegt die beweegbare achterspoiler maar 5 kg. De bodypanelen zijn geheel van carbonfiber. De vlinderdeuren zijn niet alleen mooi om te zien, ze zijn ook functioneel; licht van gewicht, aan de onderkant doorzichtig (voor een nog fijnere rijbeleving) en een loopt door in het plafond. Overigens zit daar ook de ontgrendelknop. De auto weegt met alle toepassingen maar 1.189 kg, de lichtste straatlegale McLaren ooit.

Van binnen

Ook hier is het carbonfiber wat de klok slaat. Het oogt heel sober, maar toch zit er een infotainmentsysteem, een wegklapbaar digitaal instrumentarium en een achteruitrijcamera in. Optioneel  is een pakket met camera’s waarmee je je rijprestaties achteraf kunt analyseren en verbeteren. De bestuurdersstoel wordt speciaal voor de berijder gemaakt en die voelt zich hiermee één geheel met de auto. 

Motor

In de McLaren Senna is een 4.0-liter biturbo-V8 ingebouwd. Goed voor 800 pk en een sprint van 2,8 seconden naar de 100 km/h en een maximum snelheid van 340 km/h. Het is dezelfde motor als in de McLaren 720S, maar nu sneller gemaakt door een ander motormanagementsysteem, gewijzigde turbo’s en een titanium uitlaatsysteem. 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!