Mercedes-AMG SL Roadster
Al bijna 70 jaar is de Mercedes-Benz SL voor velen een droomauto. Een goede investering ook, zo werd vorige week nog een 300 SL uit 1955 afgehamerd op een veiling voor 6,8 miljoen dollar. Niet dat alle oudere SL’s voor zo’n bedrag weggaan, maar de mogelijkheid is er dus. Dit voorjaar verschijnt de nieuwe generatie SL, niet meer onder de naam Mercedes-Benz, maar als Mercedes-AMG SL Roadster. Tegelijk valt het doek voor de GT Roadster en de S-Klasse Cabriolet, beide worden vervangen door de Mercedes-AMG SL Roadster.
Nieuwigheden
De SL staat overigens voor Super Leicht, hoewel dat lichte voor de nieuwe generatie niet meer zo actueel is, ondanks de gewicht besparende maatregelen. Gebleven is dat een nieuwe SL altijd oogverblindend is om te zien zowel aan de buitenkant als in het interieur. Voor het eerst in zijn geschiedenis werd de SL door het onderdeel AMG ontwikkeld, wel gaat Mercedes-Benz in Bremen de bouw van de auto voor zijn rekening nemen. De Mercedes-AMG SL Roadster is een 2+2, waarbij de stoelen achterin overigens niet zoveel voorstellen. Een paar nieuwigheden kunnen we melden: de terugkeer van de klassieke softtop en de intro van de ultramoderne AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving, het AMG ACTIVE RIDE CONTROL-onderstel met actieve rolstabilisatie, de achterasbesturing en het optionele AMG keramische high-performance composietremsysteem. Kortom, dit is niet alleen een comfortabele roadster, hij is ook super sportief om te rijden.
De buitenkant
De Mercedes-AMG SL Roadster wordt gebouwd op het MSA-platform (Modular Sport Architecture), en opgebouwd uit een spaceframe van aluminium, magnesium en composietcomponenten. Alles voor een laag gewicht, dit is ook de reden voor de herintroductie van een softtop. De voorruitomlijsting is om veiligheidsredenen wel van staal. Ten opzichte van de oude SL die twee jaar geleden uit productie ging is de nieuwe versie 7 cm langer, 4 cm breder en 5 cm hoger. Hierdoor is er wat meer ruimte voor twee kinderen achter de voorstoelen en is de auto meer geschikt voor dagelijks gebruik.
Grootste attractie is natuurlijk het rijden met de kap open. Om het dan toch comfortabel te houden is er een windstopper, nekverwarming en gezoneerde stoelverwarming voor de bestuurder en voorpassagier.
De binnenkant
Mercedes-Amg legt de lat voor de concurrentie weer een stuk hoger met het interieur van de SL Roadster. De kwaliteit van de gebruikt materialen en de afwerking daarvan zijn als vanouds subliem. Het verticaal geplaatste touchscreen met de tweede generatie MBUX kan onder een andere hoek worden gezet om de zichtbaarheid van het display te verbeteren. Bijzonder fraai is ook de verlichting binnenin, het zorgt voor een luxueuze beleving.
De aandrijving
In eerste instantie is de Mercedes-AMG SL Roadster te kiezen uit twee V8-versies, de SL 55 en de SL 63. Geëlektrificeerde motorversies met zescilinder-lijnmotoren zullen op een later moment beschikbaar komen als SL 43 en SL 53. Topversie zal de Performance-hybride zijn met een dikke 800 pk aan totaalvermogen. De SL55 heeft een vermogen van 476 pk uit de al bekende 4.0 liter AMG motor. In 3,9 seconden schiet je dan van 0 naar 100 km/h en dan door naar een topsnelheid van 295 km/h. De SL 63 is vanzelfsprekend nog wat sneller: 3,6 seconden naar de 100 km/h en z’n top bedraagt 315 km/h uit de 585 pk sterke 4.0 V8-motor met dubbele turbo.
Binnen een paar maanden vanaf nu komt de auto op de markt, prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.
Kijk voor meer informatie over de Mercedes-AMG SL Roadster op de website van Mercedes-Benz.