Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet
Vanaf juli 2018 is de nieuwe, gefacelifte, C-klasse Cabriolet leverbaar. De C-Klasse Cabriolet is een van de weinig overgebleven cabrioletten van automerken waarin je met z’n vieren comfortabel kunt rijden. Door de isolerende kwaliteiten van de opvouwbare kap is dit een auto die je het hele jaar door comfortabel kunt gebruiken. Eigenlijk is er wat dat betreft geen verschil meer met een auto met gesloten dak. Niet alleen de cabriolet, maar de gehele C-Klasse is na 4 productiejaren aangepast. De C-Klasse is wereldwijd het bestverkochte model van Mercedes-Benz, dus is het belangrijk om het succes van dit model voort te zetten.
De doorontwikkelingen aan de buitenkant van de huidige C-klasse Cabriolet zijn beperkt gebleven tot nieuwe bumperpartijen aan voor-en achterkant en nieuwe led-lichten en een lagere wegligging. Onder de motorkap en in het interieur is er des te meer gewijzigd. De elektronische architectuur is compleet nieuw en er is nu ook de optie voor een volledig digitale cockpit en multimediasystemen die een gepersonaliseerd informatie- en muziekaanbod kunnen leveren. De rij-assistentiesystemen zijn nu van het hetzelfde niveau als in de S-Klasse.
De buitenkant
Het is een mooi uitgebalanceerd geheel. De proporties kloppen, er is genoeg ruimte voor 4 personen. Het design is prachtig, ook met de kap dicht. Ten opzichte van het huidige model zijn er niet zo veel wijzigingen te zien. Opvallende zaken zijn dus de nieuwe bumpers, high-performance led-koplampen en nieuwe lichtmetalen wielen.
Comfortpakket Cabriolet
Mercedes-Benz biedt in de C-klasse Cabriolet een tweetal toepassingen om het open rijden in alle jaargetijden aantrekkelijk te maken.
AIRCAP: dit is een elektrisch bediende windlamel (soort van spoiler) in het frame van de voorruit waardoor de rijwind over de inzittenden wordt geleid. Tussen de achterste hoofdsteunen zit een net waardoor er geen wervelende lucht in het compartiment komt. De AIRCAP-schakelaar zit op de middenconsole.
AIRSCARF: in de hoofdsteunen van de bestuurders- en voorpassagiersstoel komt instelbaar warme lucht uit ventilatieopeningen zodat je als het ware een onzichtbare warme sjaal rond je nek hebt.
Van binnen
In het interieur zien we een digitaal instrumentpaneel van 12,3 inch en een nieuw mediadisplay van 10,25 inch. Ook het stuurwiel is nieuw, multifunctioneel met touch control-buttons.
Het interieur is prachtig afgewerkt en er zijn nieuwe kleurencombinaties beschikbaar. In het dashboardkastje is een parfumgenerator verwerkt. Soort en intensiteit van de parfumering kun je zelf instellen. De lucht in het interieur wordt geïoniseerd. Dit zorgt er voor dat je frissere lucht ademt, terwijl ook eventuele virussen, bacteriën en sporen die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn worden verminderd.
Motoren
Mercedes-Benz komt met een paar nieuwe 4-cilindermotoren voor de vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet. Als C 200 met een 1,5-liter benzinemotor met een zogeheten EQ-booster. Een compacte elektromotor fungeert als startmotor en dynamo, maar levert ook een extra ‘boost’ van 14 pk als je het gaspedaal flink intrapt. Samen leveren ze bijna 200 pk vermogen.
Ook nieuw is de 2,0-liter dieselmotor in de C 200 D. Het is een motor met 194 pk met een erg laag brandstofverbruik, op 4,6 l/100 km. Deze motor voldoet al aan de zeer strenge Euro 6d-TEMP emissienorm die in september 2018 verplicht is voor nieuwe auto’s.
De aandrijving in de Merceces-AMG versies gaat in de AMG C 43 4Matic Cabriolet met een verbeterde 3,0-liter V6 biturbomotor met 390 pk en in de AMG C 63 S Cabriolet met een 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor met 510 pk. In die laatste versie is de topsnelheid begrensd op 250 km/h.