Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz EQC
Het gaat snel met de ontwikkeling van volledig elektrisch aangedreven auto’s. De aartsvader van alle autofabrikanten, Mercedes-Benz, komt nu met de fonkelnieuwe SUV EQC, concurrent van de Jaguar I-Pace, Audi e-tron de komende BMW iX3 en natuurlijk model X van Tesla. Mercedes-Benz brengt z’n elektrische auto’s onder het EQ-label op de markt. EQ staat dan voor ‘Electric Intelligence’ en autonoom rijden. Het EQ aanbod loopt van elektrische auto’s via wall-boxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. De derde letter staat dan voor de klasse, in dit geval dus de C-Klasse. De levering van de Mercedes-Benz EQC start in de tweede helft van 2019, in eerste instantie bij een aantal geselecteerde dealers en later via de gehele dealerorganisatie.
Mercedes-Benz trapt af met de EQC 400 4Matic, 408 pk sterk en met een range van 400 km. Er zullen meerder varianten van de Mercedes-Benz EQC volgen. De prijs is nog niet bekend, maar reken op een vanaf prijs van ongeveer 80 mille. Mercedes-Benz geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij. De sprint naar 100 km/h gaat, ondanks z’n gewicht van 2.425 kg, in 5,1 seconden.
De buitenkant
Het design van de Mercedes-Benz EQC lijkt op die van de Mercedes-Benz GLC, qua maatvoering z’n broer. Natuurlijk heeft Mercedes-Benz de EQC eigen kenmerken meegegeven; aan de voorkant het grote zwarte paneel met de koplampen en grille met daarboven een lichtstrook die de verlichting links en recht met elkaar verbindt. De wielen hebben blauwe accenten. Je kunt niet zeggen dat de EQC een futuristisch design heeft, het is allemaal vrij conventioneel gehouden.
De auto is met z’n 2.425 kg een zware auto, dat komt vooral door de accu’s, die gezamenlijk 650 kg wegen.
De binnenkant
Ook de binnenkant doet conventioneel aan. Uiteraard is, zoals in elke nieuwe Mercedes-Benz, die brede strook met schermen opgenomen in het dashboard. Alleen de blauwe led-strepen zorgen voor een wat futuristische sfeer in het zeer fraaie interieur.
Ook in de Mercedes-Benz EQC tref je de nieuwste infotainment en veiligheidssystemen aan. Met het MBUX systeem kun je de functies bedienen op een manier die voor jou het meest comfortabel is, bijvoorbeeld door middel van intuïtieve aanraking. De nieuwe EQC heeft een multimediadisplay met touchscreen, terwijl in de middenconsole een touchpad is geïntegreerd dat op bewegingen van één of twee vingers en handschrift reageert. Ook kunnen de displays met behulp van de touch control buttons op het stuurwiel worden bediend. Als je “Hey Mercedes.” uitspreekt, start je het spraak gestuurde systeem. Het systeem heeft een hoog begrijpend vermogen en is in staat om op opmerkingen als “Ik vind het koud” te reageren door de temperatuur aan te passen. Verder is het systeem zelflerend. Het stelt zich in op je stem en verstaat moeiteloos alle verschillende Nederlandse accenten.
Met Augmented Video (optioneel) kunt je je bij de navigatie beter oriënteren in de omgeving. De reële en virtuele wereld worden met elkaar versmolten; grafische navigatie- en verkeersaanwijzingen worden in de live beelden weergegeven. De camera achter de voorruit filmt het gebied voor de auto en kan een video of een stilstaand beeld op het multimediadisplay weergeven. Daarnaast worden praktische, grafische aanwijzingen als verkeerslichten, huisnummers, straatnamen en Points of Interest (POI) in de opname weergegeven.
Er zijn vijf rijprogramma’s, Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individueel programma. Allemaal hebben ze invloed op de karakteristiek van de auto.
De aandrijving
De vierwielaangedreven Mercedes-Benz EQC werkt met twee elektromotoren die elk een as voor hun rekening nemen. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/u.
Als de accu zo goed als leeg is, kan de auto in zo’n 40 minuten weer van 10 naar 80 procent worden opgeladen. Standaard heeft de EQC een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kWh, in totaal kan het accupakket 80 kWh opslaan. Gebruik je de Mercedes-Benz wall-box, dan gaat het thuisladen drie keer sneller dan via een stopcontact. Via openbare DC oplaadstations, bijvoorbeeld via Combined Charging Systems (CCS), gaat het laden nog sneller.