Mercedes-Benz GLE
Vorige week hadden we een bericht over de komende, all-electric, Mercedes-Benz EQC, denk niet dat Mercedes-Benz nu volledig overstapt op elektrisch; begin 2019 staat de splinternieuwe Mercedes-Benz GLE bij de dealers. De huidige GLE begon z’n carrière zeven jaar geleden als M-Klasse en met de facelift in 2015 werd de typeaanduiding GLE. Wij vinden de huidige GLE een nogal lompe SUV om te zien, maar z’n prestaties zijn geweldig, zowel op de weg als offroad. Alleen de Range Rover is beter in het ruige terrein. De nieuwe Mercedes-Benz GLE is zelfs nog iets langer (4,92 mtr), 12 cm meer dan de huidige GLE, maar toch oogt hij een stuk eleganter. Voor het eerst is het ook mogelijk om optioneel in de GLE een derde zitrij te bestellen. Hij kan door water met een diepte tot 50 centimeter en een hellingshoek van 45% bedwingen en is hij wellicht de Range Rover de baas. Dit is de ultieme SUV!
Optioneel is de nieuwe GLE te krijgen met Active Body Control. In combinatie met luchtvering zorgt dit systeem er voor dat de auto als een motor in de bocht kan hangen en de rijhoogte per wiel kan aanpassen. Dit is een wereldprimeur. De nieuwe Mercedes-Benz GLE is voor het eerst in levende lijve te zien op de komende Autosalon van Parijs van 4 t/m 14 oktober. De prijzen van de nieuwe GLE zijn nog niet bekend gemaakt.
De buitenkant
De buitenkant van de nieuwe GLE is zo strak mogelijk gehouden met weinig lijnen en vouwen, de 21-inch wielen vullen de grote wielkasten. Door de gewijzigde maatvoering ten opzichte van de huidige GLE kloppen de verhoudingen nu beter, met als gevolg dat de SUV er een stuk aantrekkelijker uitziet. Aan de voorkant die imposante grille met daarin het enorm grote Mercedes-Benz logo, zondermeer imponerend als je dat beeld in je achteruitkijkspiegel ziet. Er is veel aan gedaan om de cw-waarde zo laag mogelijk de krijgen en dat is met 0,29 gelukt door speciale buitenspiegels, zijspoilers op de achterklep en aerodynamische bekleding van de onderkant. De kenmerkende schuin teruglopende c-stijl van de huidige GLE komt ook op de nieuwe GLE weer terug.
Interieur
Het dashboard is helemaal naar de laatste designtrend van Mercedes-Benz gemodelleerd; twee grote beeldschermen die naast elkaar een geheel vormen voor de bediening van het digitale instrumentarium en het infotainmentsysteem. Door te zwaaien met hand- en armbewegingen worden functies geactiveerd en ook met je stem kun je de auto instructies geven. Het interieur is comfortabeler geworden door de 8 centimeter langere wielbasis.
De middenconsole is bijna zo breed als in een vrachtwagen, het zorgt wel voor een stoere uitstraling.
Nieuw op het gebied van rijassistentiesystemen is de actieve file-assistent. Hiermee is de GLE in staat om een stilstaande rij auto’s op afstand te herkennen. De actieve rem-assistent heeft nu ook de afslagfunctie; zie je bij het afslaan een tegenligger niet op de tegemoetkomende rijbaan, dan grijpt de rem-assistent in.
Motoren
Het motorengamma van de Mercedes-Benz GLE wordt compleet vernieuwd. Bij zijn introductie is GLE alleen als GLE 450 4Matic beschikbaar. Deze heeft een zescilinder benzinemotor met 367 pk. De motor wordt geholpen door een 48 Volt-systeem, dat rem-energie kan terugwinnen en dan voor een korte EQ Boost kan zorgen van 22 pk. Later zullen nog dieselvarianten en een plug-in hybride volgen.
Alle GLE’s zijn standaard uitgerust met een negentrapsautomaat en vierwielaandrijving.