MG Cyberster
MG was ooit een Engelse fabrikant, bekend van vooral sportieve, open en gesloten tweezitters. Helaas deelde het merk volop in de malaise van de Britse auto-industrie en in april 2005 was het dan ook einde verhaal. In 2006 kocht de Chinese autobouwer Nanjing Automobile Group de merknaam MG en wat nog restte van de productielijnen. Nanjing Automobile werd op zijn beurt vervolgens overgenomen door het Chinese SAIC Motor. SAIC produceert nu vooral onder het MG label betaalbare elektrische SUV’s en cross-overs, vanaf oktober 2019 ook te koop in Nederland via dealergroep Van Mossel. Dat het ook anders kan bewijst MG met de MG Cyberster die op de Shanghai Auto Show van dit jaar stond te pronken.
State of the art qua techniek
In conceptvorm nog, maar SAIC is vastbesloten om de kleine elektrisch aangedreven sportwagen in 2024 op de markt te brengen. Dit zou dan ook ter ere zijn van het feit dat er 100 jaar geleden voor het eerst een MG te koop was. Het resultaat is ronduit spectaculair en wij zeggen dan ook: kom maar op met die Mazda MX-5 killer.
De MG Cyberster ziet er niet alleen fantastisch uit, hij belooft ook state of the art te zijn qua technologisch hoogstandjes. De auto krijgt bijvoorbeeld 5G en zal op niveau 3 autonoom kunnen rijden.
Designstudio SAIC
Eigenlijk heeft SAIC twee designstudio’s voor z’n merken MG en Roewe, de één zit in Londen en de andere in Shanghai. De in 2018 opgerichte Advanced Design studio in Londen is verantwoordelijk voor het design van de MG Cyberster.
De buitenkant
De MG sportwagens uit het verleden hebben als voorbeeld gediend voor het design van de MG Cyberster. Dat gezegd hebbende: vergeet die oude karretjes, want die Cyberster is something quit different. Het enige dat nog enigszins aan het oude Engeland doet denken is het stilistisch verwerken van de Engelse vlag in beide achterlichten.
De Cyberster heeft koplampen, die openklappen als de auto gestart wordt. De gestroomlijnde carrosserie is ontworpen om prima aerodynamische prestaties te leveren. De MG-grille dient ook als luchtkanaal om de luchtstroom over het chassis van de auto te laten lopen. Opvallend zijn verder de ‘Laserband’ – LED-strip langs de zijkant van de auto en de omtrek van de deur en de enorme ‘hacker blade’ lichtmetalen velgen die de wielkasten volledig opvullen.
De binnenkant
Ja, zit je op de bestuurdersstoel dan waan je je in een interactieve spelsituatie met die op de bestuurder gerichte gamingcockpit met bijbehorend stuurtje. Het scherm voor de bestuurder presenteert alle belangrijke voertuiginformatie in een minimalistische stijl, terwijl het centrale display meer is ingericht voor de interactieve functies. Bestuurder en passagier zijn fysiek gescheiden door een hoge middensectie.
De aandrijving
De MG Cyberster heeft een volledig elektrische aandrijving. Volgens de ontwikkelaars heeft de sportwagen niet alleen een sportief uiterlijk, z’n prestaties passen daar ook bij: in minder dan 3 seconden kan de MG Cyberster van 0 naar 100 km/h sprinten, terwijl de actieradius met een vol opgeladen accupakket zo’n 800 km zou bedragen. We zullen het zien in 2024! En hopen dat de prijsstelling net zo betaalbaar zal zijn als die van de elektrisch aangedreven SUV’s en cross-overs die MG nu verkoopt.
Kijk voor meer informatie over the MG Cyberster op de website van MG.