New Lancia Stratos
Het merk Lancia verdwijnt zo langzamerhand uit ons straatbeeld. Alleen in thuisland Italië zijn nog nieuwe Lancia’s te koop, maar dan alleen van het model Ypsilon. Moederconcern Fiat Chrysler trekt zo langzamerhand de stekker uit het roemruchte merk met geboortejaar 1906. Lancia was een merk met twee uitersten; comfortabele personenauto’s met opvallend design en aan de andere kant rauwe rallyauto’s ontworpen voor pure snelheid, wendbaarheid en sportieve resultaten. Veel liefhebbers van de autorallysport denken met weemoed terug aan die gouden jaren van Lancia.
De schatrijke Duitse zakenman Michael Stoschek en zijn zoon Maximilian hebben 10 jaar geleden een bedrijf opgericht, New Stratos GbR, om een nieuwe versie van de spectaculairste rallyauto van Lancia, de Stratos, te maken. Al in 2010 hadden zij een conceptversie gereed, ontworpen door designhuis Pininfarina en gebouwd op het verkorte chassis van de Ferrari F430 Scuderia. De motor was ook van Ferrari, een 4,3 liter V8-motor. Het zou bij een one-off blijven want Ferrari wilde niet dat de auto in serieproductie zou gaan.
Blijkbaar heeft Stoschek alsnog het fiat van Ferrari gekregen, want er mogen nu toch 25 exemplaren gebouwd en verkocht worden. Op de komende Autosalon van Genève, begin maart, zullen 3 versies van de New Lancia Stratos te zien zijn. Dat belooft nu al dé trekker van de autobeurs te worden.
Lancia Stratos HF
Lancia nam officieel van 1973 tot en met 1991 deel aan het Wereldkampioenschap Rally. Het is tot op heden het meest succesvolle automerk dat aan het kampioenschap heeft deelgenomen. De meest bekende rally Lancia’s waren de Stratos HF, de eerste speciaal voor de rallysport ontwikkelde sportwagen, en de Delta Integrale.
In 1974, 1975 en 1976 werd met de Stratos het kampioenschap behaald. De carrosserie was ontworpen door Marcello Gandini, van ontwerpbureau Bertone. De motor was afkomstig van de Ferrari Dino V6. Van de originele Lancia Stratos werden tussen 1973 en 1978 zo’n 492 exemplaren geproduceerd.
Nuova Lancia Stratos
De Italiaanse carrosseriebouwer Manifattura Automobili Torino (MAT) gaat 25 exemplaren van de New Stratos bouwen met hetzelfde ontwerp en de techniek van de conceptversie uit 2010. Inclusief dus de atmosferische 4.3 liter V8 met 550 pk uit de Ferrari F430 Scuderia. De New Stratos zal in drie uitvoeringen gemaakt worden; als GT-racer, als rallyauto en supercar voor alledaags gebruik.
Het chassis is gemaakt van aluminium, het interieur van carbon en aluminium. De rolbeugel weegt 55 kg en de airconditioning 28 kg. Desondanks weegt de New Stratos maar 1.247 kg. Het belooft een supersnelle auto te worden; in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/h en van 0 naar 200 km/h in 9,7 seconden.
Het eerste exemplaar van de New Stratos zal naar verwachting al in april 2018 geleverd worden. Op Autosalon van Genève zal de New Stratos te bewonderen zijn naast de originele Stratos uit de jaren 70.