New Range Rover Sport
Land Rover komt na 9 jaar met de derde uitvoering van de Range Rover Sport op de markt. De derde generatie van de luxe performance-SUV is wat ons betreft het meest begeerlijke model van het merk geworden. Qua design wordt de Range Rover Sport bij iedere nieuwe generatie een stuk mooier. Ook onderhuids is de New Range Rover Sport weer helemaal up to date.
De off-road capaciteiten
Om de off-road capaciteiten van de nieuwe Sport te laten zien heeft stuntrijdster Jessica Hawkins (James Bond) een spectaculaire beklimming gemaakt van de steile helling van de Karahnjukar stuwdam op IJsland (zie de video verderop in dit artikel). Gevaarlijk was het zeker, bij gripverlies wachtte een val van 90 meter naar beneden.
Bij de start van de productie is er een keuze uit 4 motoren: een 440 pk en een 510 pk sterke 3.0 liter zescilinder turbo PHEV, een 300 pk sterke 3.0 liter zescilinder turbodiesel en als topversie een 530 pk sterke 4.4 liter achtcilinder turbo benzinemotor. In 2024 is de auto ook met 100% elektrische aandrijving leverbaar.
De buitenkant
De nieuwe Range Rover Sport is ten opzichte van de uitgaande versie in alle richtingen gegroeid. Het design wijkt sterk af van z’n voorganger, maar ook van z’n grote broer, de Range Rover. Die laatste is meer gebouwd voor mensen die veel waarde hechten aan groot, luxe en comfort. De Sport is meer gericht op sportiviteit en dynamiek. De voorruitstijl ligt ver achterover, de deurpanelen zijn hoger opgetrokken, je zit lager en de daklijn loopt schuin naar achteren af, waardoor er een soort pijlvorm ontstaat. Kortom: een sportieve uitstraling. De maximaal 23 inch grote wielen maken het plaatje af. Voor het eerst is de Sport uitgevoerd met luchtvering met instelbaar volume en dat zorgt voor beter prestaties van het onderstel en verhoogt het comfort. De Range Rover Sport is niet meer als zevenzitter leverbaar maar alleen als vijfzitter.
De binnenkant
Het pure en strakke design van de buitenkant van de New Range Rover Sport komt ook in het interieur terug. De Range Rover Sport heeft een 13,1-inch gebogen infotainmentscherm en een 13,7-inch digitaal instrumentarium, de wat lage zitpositie in combinatie met de hoog geplaatste ramen en de hoge middenconsole zorgen ervoor dat je je als het ware één met de auto voelt. De SUV heeft de nieuwste comfort- en assistentietechnologieën aan boord. Je hebt de keuze uit verschillende krachtige Meridian-audiosystemen, als je wilt met 29 speakers, waaronder vier in de hoofdsteunen.
De krachtige Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) van Land Rover vormt de basis voor naadloze connectiviteit, inclusief Software Over The Air (SOTA). Updates kunnen hiermee over afstand uitgevoerd worden. De voorstoelen zijn 22-voudig elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en ventileerbaar. Met geheugen- én massagefunctie.
De aandrijving
Welke aandrijving je ook kiest, ze zijn geschikt voor sportautoprestaties met als topversie de nieuwe 530 pk sterke V8 Twin Turbo benzinemotor van BMW die in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h kan sprinten. De lichtste motorisering met 440 pk kan dit in 5,8 seconden doen. De beide plug-in hybride versies van de Range Rover Sport hebben een 38,2-kWh accu aan boord, waarmee zo’n 110 km geheel elektrisch kan worden gereden.
Ja, en dan de prijzen. De vanaf prijs van de Range Rover Sport is voor Nederland vastgesteld op €104.548. Het topmodel kost €198.466 en de dieselversies zijn er vanaf €135.541.
Meer informatie over de New Range Rover Sport vind je hier.