Nieuw: Europese Ford Explorer
Dit is de geheel nieuwe, 100% elektrisch aangedreven, Ford Explorer. De naam Explorer in combinatie met Ford is natuurlijk niet onbekend, die bestaat al langer, maar dan als Amerikaanse mid-size SUV, die ook hier te koop is (en blijft). Maar deze elektrische SUV is heel anders, in Europa ontworpen en gemaakt in de productielocatie Cologne Electrification Center in Keulen.
Het is de bedoeling van Ford om deze auto grootschalig te gaan produceren. En dat zou goed uitkomen, want de verkopen van Ford in Europa zijn op dit moment niet zoals we van dit merk gewend waren. Deze splinternieuwe Europese Ford Explorer is de eerste in een reeks innovatieve nieuwe elektrische Fords die we de komende jaren kunnen verwachten naast de al bestaande elektrische Ford Mustang Mach-E.
Leverbaar in twee zeer luxueuze versies
De SUV is als middelgroot aan te merken, maar dan wel naar Europese maatstaven. De auto is groot genoeg voor vijf personen met hun bagage. Ford bouwt de Ford Explorer op het MEB platvorm van Volkswagen, waarop bijvoorbeeld ook de Audi Q4 E-Tron en Volkswagen ID.4 staan. Prijstechnisch gezien zal de auto onder die van de Ford Mustang Mach-E blijven, de vanaf prijs zal onder de €45.000 beginnen. De elektrische Ford Explorer wordt leverbaar in twee zeer luxueuze versies: Explorer en Explorer Premium
De buitenkant
Hoewel de Ford Explorer speciaal voor de Europese markt wordt gebouwd, is het design toch ietwat Amerikaans te noemen. De SUV oogt hoekig en massief, toch ook modern aerodynamisch en heeft duidelijk details van de Amerikaanse Explorer, maar dan een paar maten kleiner. Voorbeelden van die overeenkomende details zijn de verticale achterlichtunits en de bijzondere C-stijl. De voorkant en de daklijn zijn hoog, grote wielen en korte overhangen maken dat de auto stoer overkomt. Wij vinden het design van de Ford Explorer geslaagd en denken dat de auto behoorlijk concurrerend kan gaan worden voor bijvoorbeeld de Volvo XC40, die waarschijnlijk nagenoeg dezelfde buitenmaten heeft.
De binnenkant
Ook het interieur is zonder meer geslaagd te noemen. Hier een ultramodern design, met mooi afgewerkte materialen. Opvallend is het supergrote beweegbare SYNC Move2-touchscreen voor een uitgebreid infotainmentsysteem met audio, draadloze app-integratie met Android Auto en Apple CarPlay en geavanceerde rijhulpsystemen. Het 15 inch touchscreen kun je naar behoefte soepel omhoog of omlaag schuiven voor een beter zicht of bedieningsgemak. Schuif je het naar boven dan komt er een afsluitbare ruimte voor waardevolle spullen tevoorschijn.
Er is sowieso veel opbergruimte in het interieur, in de console tussen bestuurder en voorpassagier is 17 liter bergruimte, groot genoeg voor bijvoorbeeld een 15-inch laptop. De verwarmbare voorstoelen zijn sportief gevormd en standaard met massagefunctie in de bestuurdersstoel. De auto heeft geavanceerde rijhulpsystemen aan boord, zoals bijvoorbeeld Assisted Lane Change voor met een druk op de hendel van de richtingaanwijzer automatisch wisselen van rijstrook en Clear Exit Assist dat waarschuwt voor naderende fietsers nog voordat de inzittenden de portieren openen in drukke stadscentra.
De aandrijving
De Ford Explorer is er met één elektromotor van 170 of 286 pk die de achterwielen aandrijft. Ook een vierwielaandrijver is leverbaar, dan heb je 340 pk tot je beschikking. Volgens Ford is het mogelijk om de nieuwe Ford Explorer snel op te laden: van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit gaat dan in 25 minuten. Thuis opladen kan natuurlijk ook, je kunt het tijdstip van opladen dan inplannen voor een lager tarief. Vanaf volgend jaar heeft de berijder van de Explorer toegang tot maar liefst 500.000 oplaadpunten in geheel Europa. Volgens Ford is een bereik van 500 kilometer mogelijk met volle batterij.
Virtueel proefrijden
De elektrische Ford Explorer is nog niet leverbaar, wel kun je al een plek reserveren om als een van de eersten de mogelijkheid te krijgen om de auto te bestellen, aflevering is dan naar verwachting begin 2024. Op de website van Ford kun je alvast een virtuele proefrit in de elektrische Ford Explorer maken.
Influencer Lexie Alford
Ford heeft voor de introductie van de nieuwe Explorer de avontuurlijke influencer Lexie Alford – ook bekend als Lexie Limitless- ingehuurd. Zij is de jongste persoon ooit die elk land ter wereld heeft bezocht. Alford gaat met de nieuwe, volledig elektrische, Explorer op wereldreis. Die reis is geïnspireerd door de vrouwelijke ontdekkingsreiziger Aloha Wanderwell, die honderd jaar geleden met een door Ford gesponsorde Model T als eerste vrouw een wereldreis maakte. Haar reis duurde toen zeven jaar en ging door 43 landen.