Nieuw! Ferrari 296 GTB
Ferrari komt met een derde tweezitter met middenmotor op de markt. De nieuwe Ferrari 296 GTB wordt geplaatst tussen de F8 Tributo en de SF90. Grootste verschil is dat de 296 GTB een V6 turbo achter de voorstoelen heeft liggen, in plaats van de V8 motoren in de beide andere genoemde Ferrari’s. Het is trouwens voor het eerst dat er een straatversie van Ferrari met zes-cilinder motor leverbaar wordt. Is dat jammer? Welnee, de motor in de Ferrari 296 GTB wordt ondersteund door een een167 pk sterke elektromotor waardoor het totale systeemvermogen 830 pk bedraagt. Het 7,45 kWh accupakket is voldoende voor een geheel elektrische actieradius van 25 kilometer met een beperkte topsnelheid van 135 km/h. Schakel je de 2,9 liter V6 turbo erbij, dan sprint je van 0 naar 100 km/h in 2,9 seconden en dan door naar z’n topsnelheid van 330 km/h.
296 GTB staat voor Gran Turismo Berlinetta, een verwijzing naar de rijke historie van Ferrari. De 296 staat voor de 2,9-liter grote V6.
De buitenkant
De Ferrari 296 GTB heeft zondermeer de designkenmerken die ook de SF90 Stradale en F8 Tributo hebben. Veel aandacht is besteed aan de aerodynamica. Aan de achterkant is een actieve spoiler geïntegreerd in de bumper voor extra downforce. De spoiler beslaat alle ruimte tussen de achterlichten. Het design van de achterkant is wel uniek te noemen binnen de Ferrari modellenreeks.
Opvallend is ook de voorruit die zich als het ware om de zijruiten heen wikkelt waardoor het lijkt alsof het één geheel is.
De Ferrari 296 GTB is een ruime tweezitter maar wel de meest compacte berlinetta die de afgelopen tien jaar uit de Maranello fabriek is gerold.
De binnenkant
In de cockpit van de 296 GTB valt de minimalistische uitstraling op. Er zijn nauwelijks fysieke knoppen te zien, als de motor uit is, worden de instrumenten aan boord zwart. Druk op de ‘Start Engine’ knop en dan komt de digitale interface tot leven. Het instrumentenpaneel is diep in het dashboard verwerkt, ook dit versterkt de minimalistische uitstraling. De stoelen bekleed met exclusief Italiaanse leder, passen, door de contrasterende stiksels, bij de randstrook van het instrumentenpaneel.
De aandrijving
De V6-motor is door Ferrari helemaal nieuw ontwikkeld. Door de combinatie met de elektromotor is een krachtpatser ontstaan. Met de indrukwekkende 830 pk zijn ongekende prestaties mogelijk. Ferrari heeft veel aandacht besteed aan het uitlaatgeluid van de 296 GTB met als resultaat een innovatieve, opwindende en unieke sound. Het geluid van de krachtige turbo’s en de hoogfrequentie noten van de V6 motor wordt harmonieus gecombineerd.
De levering van de Ferrari 296 GTB staat gepland voor 2022, maar je kunt nu al bestellen. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, in Italië is de vanaf prijs €269.000. Door de lagere CO2-waarde zou de 296 GTB met zijn hybride aandrijving in Nederland prijstechnisch goedkoper kunnen worden dan de Ferrari F8 Tributo, die een vanaf prijs heeft van €302.000. Nog even afwachten dus…