Nieuw: Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz komt in april met de Mercedes-Benz EQA op de markt. Het is voor Mercedes-Benz de derde elektrische auto in het aanbod, naast de Mercedes-Benz EQC en Mercedes-Benz EQV. Hier blijft het niet bij; dit jaar komen ook nog de EQB, EQE en EQS en volgend jaar de EQE SUV en EQS SUV. Het gaat vanaf nu dus echt snel met het elektrificeren bij Mercedes-Benz.
Voorlopig één uitvoering van de Mercedes-Benz EQA
Voorlopig blijft het bij één uitvoering van de Mercedes-Benz EQA; het basismodel, de EQA 250 met een actieradius van 426 kilometer en een vanafprijs van €49.995. Later komen er nog duurdere uitvoeringen. Mercedes-Benz kon de EQA snel ontwikkelen door gebruik te maken van een aangepaste variant van de bestaande architectuur van de Mercedes-Benz GLA, die aangedreven wordt met verbrandingsmotoren. Het accupakket zit bij de EQA in een stalen frame onder de auto. Door deze werkwijze kan ook de prijs van de EQA relatief laag gehouden worden, ga maar na: de Mercedes-Benz GLA 180 is er vanaf €48.073, de Mercedes-Benz EQA 250 begint bij €49.995. Ander voordeel voor Mercedes-Benz is dat ze nu eerder dan Audi en BMW een elektrische auto in het C segment kunnen aanbieden.
De buitenkant
De EQA is duidelijk afgeleid van de GLA, maar er zijn een paar verschillen. De koplampen van de EQA zijn anders gevormd en boven de grille is een doorlopende LED-strip te zien. Ook aan de achterkant zien we zo’n doorlopende LED-strip. Verder heeft de EQA blauwe accenten en een diffuser. Standaard staat de EQA op 18-inch wielen, wil je 20-inch exemplaren, dan kies je voor roségoud gekleurde wielen.
De binnenkant
Ook het prachtige interieur van de Mercedes-Benz EQA lijkt op die van de GLA. Je kunt voor de optie Electric Art kiezen met roségouden accenten op de ventilatieroosters, de stoelen en de sleutel. Standaard is de sfeerverlichting in 64 verschillende kleuren instelbaar. Ook standaard is de EQA uitgerust met een warmtepomp (voor een efficiënte manier van verwarmen van het interieur) en met het MBUX-infotainmentsysteem.
De aandrijving
De Mercedes-Benz EQA 250 heeft een 190 pk sterke asynchroon-elektromotor en een 66,5 kWh accupakket aan boord. De elektromotor drijft de voorwielen aan. De actieradius met volle accu’s bedraagt 426 km en dat is heel behoorlijk te noemen. De EQA sprint in 8,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en z’n topsnelheid bedraagt 160 km/h. Opladen kan met maximaal 100 kW en in zo’n 30 minuten zijn de accu’s voor 80% geladen. Aan een 11 kW wallbox duurt het uiteraard wat langer; in 5 uur en 45 minuten zijn de accu’s dan geheel opgeladen. Prestaties die te vergelijken zijn met die van een Tesla Model 3 Standard Range Plus.