Nieuwe Audi A6
Op de komende Autosalon van Genève (8 tot en met 18 maart) presenteert Audi z’n nieuwste uitvoering van de A6. Wij hebben de eerste bewegende beelden al voor jullie. Het is alweer de 8e versie van de A6, hoewel de auto in de eerste 3 versies als Audi 100 door het leven ging.
De A6 is de troef van Audi in het hoge zakensegment. Je zou ook kunnen zeggen dat de A6 de lat is waar de andere premiummerken zich op moeten richten. Bij een nieuwe uitvoering van de A6 spitst de concurrentie, lees BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse, dan ook de oren. Wat zijn de verschillen en verbeteringen ten opzichte van de huidige 6?
Volgens Audi vinden we die in de vele innovaties op het gebied van digitalisering, comfort, sportieve elegantie en superieure kwaliteit. Qua techniek en design volgt de nieuwe A6 die van de A7 Sportback en A8.
Hoewel de auto volledig nieuw ontworpen is, kun je zelfs zonder bril op te zetten, zien dat de A6 weer alle uiterlijke kenmerken van een Audi heeft. Die grille, het lijnenspel, etc. Echt exclusief voor de A6 is het ontwerp van de lichtunits. Een tikje saai die nieuwe A6? Zou je kunnen zeggen, maar wat is er saai aan een geweldig goede auto? Je hebt maar één A6 nodig, wat kan het jou dan nog schelen hoe al die andere Audi’s er uitzien!
De sedan uitvoering van de nieuwe A6 komt al eerste beschikbaar, daarna volgen de A6 Avant en de supersnelle RS 6. Prijzen zijn nog niet bekend, de productie begint in het tweede kwartaal.
Van buiten
Het formaat van de nieuwe A6 is nagenoeg gelijk aan die van de huidige versie; 4,94 meter in lengte, 1,89 meter in de breedte en1,46 meter hoog. De wielkasten zijn wat meer uitgeklopt, de auto doet ook wat sportiever aan. Overheersend is een strak lijnenspel, waardoor het geheel zowel chique als zakelijk over komt.
Van binnen
Ook in het interieur overheersen de strakke (vooral breedte-) lijnen. Het oogt ook opgeruimd, omdat nagenoeg alle functies gedigitaliseerd zijn en te bedienen middels aanraakschermen. Daarnaast zit de auto vol met hulp- en veiligheidssystemen.
Je hebt Parking Pilot en Garage Pilot, systemen die de A6 automatisch in en uit een parkeerplaats of garage kunnen laten rijden. Dat kan gewoon op afstand via de speciale myAudi-app.
Met behulp van de assistentie controller (zFAS), die gebruik maakt van vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasonische sensors en een laserscanner (een noviteit) wordt continu de optimale instelling van de rijsystemen berekend en uitgevoerd.
Onder de motorkap
Voorlopig komt de sedan met twee motoren op de markt, een benzine en een dieseluitvoering. Later volgen er meerdere en minder krachtige motoren. De benzinemotor is een zescilinder 3,0 liter TFSI-motor. Goed voor 340 pk en een sprint van 5,1 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Ook de dieseluitvoering is een 3,0 liter V6. Deze levert 286 pk.
Beide motoren zijn gekoppeld aan Audi’s nieuwe mild hybrid-technologie. Een startgenerator (BAS) is gekoppeld aan een ingebouwde lithium-ion-batterij. Dit zou het brandstofverbruik met maximaal 0,7 liter per 100 kilometer verlagen.