Nieuwe Audi SQ8 TDI, met sterkste diesel van Europa
De nieuwe Audi SQ8 TDI is het voorlopige topmodel binnen Audi’s SUV range. Voorlopig want binnenkort wordt ook de Q8 RS onthuld met onder z’n motorkap dezelfde V8 benzinemotor als in de Lamborghini Urus. De Audi SQ8 TDI heeft een diesel biturbo V8 met elektrische compressor en 435 pk aan boord. Het is de meest krachtige diesel op de Europese markt. Hij combineert de enorme power met een laag verbruik en integreert een compleet pakket aan hightech systemen, zoals sportdifferentieel, actieve elektromechanische rolstabilisatie en vierwielbesturing én met twee primeurs: Alexa, de virtuele assistent van Amazon en Audi Traffic Light Information.
Buitenkant
De SQ8 TDI is qua formaat en uitstraling een markante auto. Audi heeft er alles aan gedaan om de auto indrukwekkend te maken. En dat is zondermeer gelukt. De auto heeft de achthoekige (specifiek voor Audi’s Q-modellen) singleframe-grille maar nu met dubbele lamellen en een matzilverkleurige omlijsting. Grote 21 inch wielen zijn standaard, 22 inch is een optie. Hoewel de achterruit schuin afloopt, kun je eigenlijk niet spreken van een coupé-vorm.
Binnenkant
Audi staat bekend om z’n topklasse interieurs, zo ook in de SQ8 TDI. Mooie materialen, perfecte afwerking en een lust voor het oog.
Twee grote touchscreens met haptische en akoestische feedback fungeren als voornaamste bedieningsschermen. Maar je kunt ook gesproken commando’s geven aan Alexa, de virtuele assistent van Amazon. Alexa is volledig geïntegreerd in het MMI-systeem en dat is een primeur. Een andere primeur is Audi Traffic Light Information. De Audi SQ8 ‘weet’ wanneer het stoplicht op groen springt. Voorlopig nog in een beperkt aantal steden, de zwermintelligentie van het Audi-wagenpark wordt stap voor stap verder uitgerold.
Een adaptieve cruise assistent maakt reizen nog veiliger en relaxter door te assisteren bij voorwaartse en zijwaartse manoeuvres. Het systeem integreert de functies van de adaptieve cruise control, file-assistent en actieve spoorassistent, de 360 graden camera zorgt voor extra veiligheid en comfort.
Het navigatiesysteem herkent de voorkeur van de berijder op basis van vorige reizen en komt met routevoorstellen om actuele files en opstoppingen te omzeilen.
Motor
De biturbo V8 in de Audi SQ8 TDI is een krachtpatser met 435 pk. Niet dat de Audi SQ8 TDI er een sportwagen mee wordt, maar in 4,8 seconden van 0-100 km/u moet lukken. Audi heeft de topsnelheid begrensd op 250 km/u. De aandrijfkracht wordt via een achttraps tiptronic-automaat en quattro permanente vierwielaandrijving op de vier wielen overgebracht.
Een elektronische compressor (EPC) ondersteunt de twee turbochargers vanaf stilstand en bij acceleraties vanuit lage toerentallen, waardoor de V8 TDI altijd direct kracht levert en er geen “turbogat” merkbaar is. De EPC wordt aangedreven via het elektrische 48-voltsysteem, het is ook de basis voor het mild-hybrid systeem (MHEV). Dit systeem vangt de remenergie bij afremmen in een lithium-ion batterij.
De Audi SQ8 TDI arriveert eind deze zomer bij de Nederlandse Audi-dealers. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, wel kijken we alvast jaloers naar Duitsland, de vanaf prijs daar is € 102.900.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!