Nieuwe BMW 4 Serie Coupé
BMW vervangt z’n 4 Serie Coupé, zeg maar de sportievere uitvoering van de 3 Serie. In 2013 verscheen die voor het eerst op de markt, in 2017 was er een lichte face-lift. Vorig jaar zagen we al de BMW Concept 4 met als meest opvallende eigenschap een paar enorme BMW-nieren aan de voorkant. Een designergrapje dachten we nog, maar kijk nu eens; de nieuwe BMW 4 Serie Coupé heeft ook die giga hazentanden als grille! Mooi? Mwah, wij vinden het in ieder geval niet echt stijlvol. Oké, de kentekenplaat bedekt een deel van het gapende gat als een soort slecht passend mondkapje. Afserveren dan die nieuwe BMW 4 Serie Coupé?
Natuurlijk niet, er blijft genoeg moois over. Bovendien komt er eindelijk wat variatie in de neuzen van de verschillende BMW’s. Ook de nieuwe BMW 4 Serie Coupé heeft weer dat mooie lijnenspel aan de buitenkant, sportief, elegant en ook tijdloos. Ten opzichte van het uitgaande model zijn de buitenmaten iets gegroeid, de torsiestijfheid verbeterd, het zwaartepunt ligt lager en de gewichtsverdeling is nu ideaal (50:50). Dit belooft heel veel goeds voor z’n rij-eigenschappen. Komende oktober kunnen we de nieuwe twee-deurs 4 Serie Coupé verwachten. Kort daarna wordt de 4 Serie aangevuld met de vijf-deurs Gran Coupé en de Cabrio.
Buitenkant
BMW kiest er voor om de uiterlijke verschillen met de BMW 3 Serie te vergroten. Je zou ook kunnen zeggen dat de 4 Serie nu echt een stapje hoger op de ladder staat. De koplampunits met standaard led-verlichting zijn scherp gesneden. Aan de achterkant zien we lichtunits die lijken op van de 3 en 8 Serie. De vorm van de led-strip komen overeen met die van de Concept 4. De C-stijl is vrij ver naar achteren geplaatst, waardoor de auto wat uitgestrekter lijkt. Het lijnenspel is sowieso wat rustiger geworden in vergelijking met de uitgaande versie en dat doet de auto goed.
Voor een nog betere wegligging in bochten heeft BMW er voor gekozen om de voorwielen iets schuin onder de auto te plaatsen, met als gevolg dat de sportcoupé meer op de binnenzijde van de banden rolt.
Binnenkant
Het interieur van de nieuwe 4 Serie komt erg veel overeen met die van de 3 Serie en dat is geen straf. Standaard is er een 10,25-inch infotainmentscherm op het dashboard gemonteerd. Leg je wat geld bij dan kun je ook kiezen voor een 12,3-inch exemplaar. Beide schermen werken op de laatste versie van BMW’s Operating System. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard aan boord. Uiteraard zijn de veiligheidssystemen ge-updated, denk aan Front Collision Warning met automatische remingreep en Lane Departure Warning met automatische stuurcorrectie. Optioneel is het Driving Assistant Professional systeem, met Steering and Lane Control Assistant met Active Navigation. Met behulp van navigatiegegevens wisselt dit systeem automatisch van rijstrook als dit nodig is. Ook stuurt dit systeem de auto automatisch opzij als er hulpdiensten door een file proberen te komen.
Motoren
De nieuwe BMW 4 Serie Coupé is met een benzine- of dieselmotor te leveren. Het benzineaanbod begint als 420i met een 2,0 liter Twin Power 184 pk viercilinder turbomotor, voldoende power om in 7,5 seconden naar 100 km/h te komen. Daarboven kun je de 258 pk sterke 430i kiezen, die in 5,8 seconden naar de 100 km/h gaat. Beide motoren drijven de achterwielen aan. Voorlopige top-dog is de M440i xDrive (vierwielaandrijving) met een 374 pk leverende 3,0-liter zes-in-lijn met 48V Mild Hybrid-techniek. Met deze motorisering kun je in 4,5 seconden van stilstand naar de 100 km/h. Op termijn komt er ook nog een M4 met een 510 pk sterke 3,0 liter zescilinder.
Het dieselen begint rustig met de 190 pk sterke 420d met 2,0 liter Twin Power Turbo motor. Voor vierwielaandrijving kies je de 420d xDrive met dezelfde motor of de 430d xDrive met de 286 pk sterke zescilinder. Qua diesels is de M440d xDrive met 340 pk het hoogst haalbare. Die gaat in 4,7 seconden van 0-100 km/h. Alle diesels hebben 48V Mild Hybrid-techniek aan boord.
Alle nieuwe 4 Series worden standaard met een achttraps Steptronic-automaat geleverd, mogelijk kun je bij de M4 nog wel kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak.
Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, wel dat de bolides vanaf 24 oktober in de showroom staan.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!