Ferrari 812 GTS

Nieuwe Ferrari 812 GTS

Ferrari heeft al een lange historie van open sportwagens met brullende 12-cilindermotoren onder de motorkap. Deze week presenteerden de Italianen de voortzetting van deze mooie traditie in de vorm van de splinternieuwe Ferrari 812 GTS, de open versie van de Ferrari 812 Superfast . De GTS is dus een open sportwagen, maar als het vouwdak gesloten is, is hij evengoed een bolide in coupévorm. Ferrari gaat de auto gewoon in serieproductie maken, dus niet in gelimiteerde aantallen.

De “gewone” Ferrari 812 Superfast staat op dit moment als duurste serieproductie Ferrari voor een vanaf prijs van 401.000 euro op de prijslijst, de 812 GTS zal hier ongetwijfeld over heen gaan. De Ferrari 812 GTS belooft de ultieme open sportwagen (spider) te zijn, met dezelfde atmosferische motor als in de Ferrari 812 Superfast; 6.496cc V12 met een vermogen van 800 pk bij 8.500 tpm, de krachtigste motor in deze klasse. Met een ongelofelijke acceleratie van 0-100 km/u binnen 3 seconden en 0-200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 km/u. Pure sensatie om in deze auto met ingeklapt dak te rijden, met schijnbaar onbegrensde kracht, met ongelofelijke snelheden en omringd door het angstaanjagende geluid van die machtige atmosferische 12-cilinder. 

Buitenkant

Ten opzichte van de 812 Superfast wijkt eigenlijk qua design alleen de achterkant van de 812 GTS af. Op het achterdek heeft de 812 GTS twee ‘bulten’ geplaatst om de windstromen buiten het zitgedeelte te houden. Het elektrisch bedienbare dak is in 14 seconden te openen of sluiten en dat kan tot een  snelheid van 45 km/u. De onderkant, de achterspoiler en de diffuser van de GTS zijn zo geconstrueerd dat de auto net zoveel downforce heeft als de 812 Superfast. Smaakt verschilt natuurlijk, maar wij van Lifestyle NWS vinden de Ferrari 812 GTS nu al de meest begeerlijke Ferrari van dit moment.

Binnenkant

Ferrari heeft de binnenkant van de GTS gelijk gelaten aan die van de Superfast. Natuurlijk, door het open dak is de beleving binnenin heel anders. Om de windstromen, ook bij hoge snelheden, buiten de cabine te houden heeft Ferrari wat slimmigheden toegepast. Zo zijn behalve de twee bulten op het achterdek, bovenop beide sportstoelen “oortjes” geplaatst en kan de achterruit fungeren als windscherm.    

Motor

De Ferrari 812 GTS heeft een geweldige atmosferische twaalfcilinder onder de motorkap. De 6,5 liter V12 levert max 800 pk. Het is de grootste en sterkste twaalfcilinder in een productiemodel van Ferrari ooit. De luchtinlaatkanalen zijn geïnspireerd op de atmosferische motoren uit de Formule 1. Ja, dat motorgeluid van de atmosferische motor is natuurlijk ook fantastisch, alsof je in een Formule 1 auto rijdt! De maximum snelheid heeft Ferrari afgeregeld op 340 km/h, de sprint naar 100 km/h kan in 2,9 seconden. De versnelling, een zeventraps automaat met dubbele koppeling, heeft extreem korte schakeltijden, zodat supersnel optrekken zonder krachtverlies mogelijk is. Hier profiteert de Ferrari van  F1-techniek.

Ferrari 812 GTSFerrari 812 GTSFerrari 812 GTS Ferrari 812 GTS Ferrari 812 GTS Ferrari 812 GTS

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!