Nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG presenteert z’n nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé. Altijd iets om naar uit te kijken, het model is altijd een showcase van de nieuwste ontwikkelingen van het merk. Voorlopig komen er 2 uitvoeringen beschikbaar: de AMG GT 63 4Matic+ en de AMG GT 55 4Matic+.
Eigenlijk is de Mercedes-AMG GT Coupé een dichte SL uitvoering, hij is er zelfs wat meer op gaan lijken dan voorheen. Dus een iets minder lange neus en iets hoger op de wielen dan de uitgaande modellen. Toch straalt het design één en al snelheid en luxe uit. Voor ons de meest aantrekkelijke Mercedes. De AMG 4,0-liter V8-biturbomotor met twee twin-scroll turbo’s staat garant voor topprestaties. In 3,2 seconden van stilstand naar 100 km/h? Geen probleem.
De buitenkant
Uiterlijk wat meer verwantschapmet de SL? Ja maar dat blijft wel beperkt tot motorkap en portieren. Buiten die onderdelen is het een uniek model. Kijk maar naar die “kiewen” achter de voorste wielkasten en de koplampen. De GT Coupé heeft nu ook de kenmerkende Panamaricana-grille, met ver naar beneden doorgetrokken verticale spijlen. Aan de achterkant zien we een zwart paneel waarin aan ieder kant 3 achterlichtunits zijn opgenomen. De AMG GT 63 heeft een grote achterspoiler op de achterklep zitten, niet echt subtiel wat ons betreft, maar het zal echt z’n nut wel hebben. Het gebruik van de materialen doet aan de autosport denken: een mix van aluminium, staal, magnesium en koolstof. Alles voor een zo laag mogelijk gewicht en maximale stijfheid.
Ook zijn er wat toepassingen vanuit de Formule 1. Er is een actief aerodynamische profiel dat er voor zorgt dat de auto als het ware aan de weg gezogen wordt en er een goede balans is tussen downforce en luchtweerstand. De vooras kan 30 mm verhoogd worden als dat nodig is, met opgeslagen GPS-gegevens wordt de hoogte automatisch aangepast wanneer je een bekende bestemming bereikt.
Met die brede achterkant ziet de AMG GT er bijzonder gespierd uit, het uitlaatsysteem met vier pijpen en de diffuser maken het plaatje af.
De binnenkant
Ook aan de binnenkant herkennen we onderdelen van de SL, zoals bijvoorbeeld het dashboard. De zitpositie is verbeterd, iets hoger dan voorheen, maar toch nog lekker laag bij de weg. Het zich rondom is beter, zeker nu er een 360°-camera aan boord is. Het centrale 11,9-inch display is vrijstaand. Het intelligente multimediasysteem MBUX is de ideale co-piloot en is ook te bedienen met gebaren of met je stem. Standaard is er een Burmester® high-end 3D surround sound-systeem met maximaal 1.170 watt ingebouwd. En dat is mooi, want met AMG Real Performance Sound kun je het motorgeluid in de cabine nog een extra rauwe boost geven.
Mercedes heeft GT Coupé nog wat gebruiksvriendelijker gemaakt dan voorheen door optioneel een achterbank aan te bieden waardoor de GT Coupé een 2+2-zitter wordt. Nou ja, voor 2 kleine kinderen dan met een lichaamslengte van max 1 meter 50. Klap je het achterbankje neer, dan heb je een extra grote kofferruimte van 675 liter.
De standaarduitrusting van de GT Coupé is al zeer luxe te noemen, toch kun je met verschillende opties de auto nog meer naar je zin maken.
De motoren
Vooralsnog komt de Mercedes-AMG GT Coupé in twee versies, het zijn de krachtigste versies die ook in de Mercedes SL te vinden zijn. Topdog is de Mercedes-AMG GT 63 4Matic+, met 585 pk uit een 4.0 biturbo-V8, gekoppeld aan de bijzondere 9G-AMG-automaat en vierwielaandrijving. Van 0 naar 100 gaat dan in 3,2 seconden, iets sneller dan een SL 63.
De topsnelheid is begrensd op 315 km/h. Iets minder snel is de Mercedes-AMG GT 55 4Matic+, 476 pk uit een V8 en vierwielaandrijving zorgt voor een toch nog heel snelle sprint naar de 100 km/h in 3,9 seconden, de top bedraagt dan 295 km/h. Schakelen gaat met de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G, die in de SPORT+ modus ook een tussengastrap levert en alles aan kan, van ontspannen cruisen tot sportief schakelen.
Meer informatie over de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé vind je hier.