Nieuwe Porsche 911 Cabriolet
Zes weken na het debuut van de nieuwe Porsche 911 Coupé introduceert Porsche de Porsche 911 Cabriolet. Nog wat vroeg in het jaar zo’n cabrio, al is de softtop zodanig geïsoleerd dat je er met het dakje gesloten eigenlijk best het hele jaar door mee kunt rijden. Al vanaf 1982 is de Cabriolet een belangrijk icoon binnen de 911-range. Natuurlijk past de nieuwe cabriolet naadloos bij de al eerder gepresenteerde 911 Coupé. Eigenlijk zit, naast de sensatie van open rijden in de Cabriolet, het verschil alleen in de softtop, met nieuwe, snellere, hydraulische bediening.
In eerste instantie is de nieuwe 911 Cabriolet alleen leverbaar als achterwielaangedreven Carrera S en als Carrera 4S met vierwielaandrijving. Beide versies beschikken over de 3,0-liter grote zescilinder bi-turbo boxermotor, die goed is voor een vermogen van 450 pk. Er zal op termijn ook een nieuwe Targa uitvoering komen.
De buitenkant
De nieuwe Cabriolet 911 is qua uiterlijk een evolutie van zijn voorganger. Het front van de nieuwe Cabriolet is wat agressiever gemodelleerd dan die van het uitgaande model. Hij lijkt trouwens helemaal wat gespierder en breder, vooral aan de achterkant. De wielen zijn aan de achterkant nu groter dan aan de voorkant; 21 inch om 20 inch. Aan de achterzijde zien we doorlopende achterlichten die in lijn zijn met de huidige Panamera, Cayenne en gefacelifte Macan.
De wielophanging en de demping is verbeterd waardoor volgens Porsche de sportwagen nog beter afgestemd is op dagelijks gebruik.
Op de voor-en achterkant na is de carrosserie van de 911 Cabriolet helemaal van aluminium gemaakt
Het interieur
Mooi is dat de vorm van het dashboard erg lijkt op dat van de allereerste Porsche 911. Met een centraal geplaatste toerenteller. Porsche biedt een erg ruim keuze aan kleurstelling van het interieur, inclusief de stoelen. Met het 10,9 inch centrale display zijn de vele (online) infotainmentfuncties makkelijk te bedienen. ParkAssistent met achteruitrijcamera, waarschuwings- en remassistent zijn standaard aan boord. Opties zijn Nachtzichtassistent met warmtebeeldcamera, adaptieve cruise control met automatische afstandsregeling en stop-and-go functie.
Door de brede banden en het lage gewicht vindt Porsche het noodzakelijk om een speciale rijmodus, de Wet-stand, voor nat wegdek toe te voegen aan de verschillende rij-modi. Dit is een wereldprimeur. Er zit een sensor in de voorste wielkast die het geluid van spattend water kan herkennen en hierdoor weet dat de weg nat is. Automatisch gaat het gaspedaal en het stabiliteitsprogramma dan in een meer alerte veiligheidsmodus.
Motoren
De 3,0 liter zes cilinder boxer-turbomotor heeft een nieuw inlaatsysteem en injectoren, verbeterde turbo’s en een uitlaat met partikelfilter. De Cabriolet heeft nu 450 pk, 30 pk meer dan nu het geval is. Sprinten naar de 100 km/h gaat in minder dan 4 seconden en de topsnelheid is hoger dan 300 km/u. Schakelen gaat nu met een achttraps, in plaats van zeventraps, PDK, dezelfde die ook in de Panamera zit, en dat is eigenlijk om letterlijk wat ruimte te maken voor het plaatsen van een elektromotor (een 48 volt-systeem), waardoor ondanks de extra pk’s toch de CO2-emissie afneemt.
De nieuwe 911 Cabriolet is vanaf nu te bestellen bij de Porschedealers. De 911 Carrera S Cabriolet is leverbaar vanaf € 172.500 en de 911 Carrera 4S Cabriolet vanaf € 180.100. Een bak geld voor een cabriolet, wel krijg je er een fantastische auto met een tijdloos design en een magistrale motor onder de achterklep voor terug!