Porsche 911 Speedster

Nieuwe Porsche 911 Speedster

Terwijl op de Shanghai Motor Show de afgelopen week een hele reeks aan nieuwe elektrische auto’s gepresenteerd is, richten wij onze ogen toch op de New York International Auto Show. Logisch, want daar is de meest aantrekkelijke, vinden wij van Lifestyle NWS, Porsche 911 gepresenteerd, de nieuwe Speedster! Het is wat ons betreft de ultieme Porsche 911; de auto biedt pure rijbeleving en heeft alles in huis om je hart flink op hol te brengen.

De Speedster is een open sportwagen met een handmatig bedienbare softtop, hij heeft een heerlijke 6 cilinder motor met bijpassend geluid en alles is gericht op maximale snelheid. Om de auto zo licht mogelijk te maken zijn alleen de lichtste materialen gebruikt; de bagageklep, spatborden voor en de motorkap zijn van koolstofvezelcomposietmateriaal, terwijl  lichtgewicht polyurethaan is gebruikt voor zowel de voor- als achterkant. Om nog meer gewicht te besparen zit er een handmatige versnellingsbak in en standaard zul je geen airco aantreffen.  

Speedster

Een speedster is open sportwagen die zich onderscheidt van gewone cabriolets door zijn lage gewicht, lage voorruit en zijruiten en vaak met twee streamliners op de achterklep. De oorsprong van speedsters ligt vooral in de Verenigde Staten. Porsche bracht  daar al in 1952 z’n eerste Speedster op de markt, de legendarische Porsche 356 1500 America Roadster, in 1988 volgde de 911 Speedster, en in 2010 de 997 Speedster. En nu is er dus de nieuwe  911 Speedster, hij is gebaseerd op de vorige generatie 911, waarvan de GTS-versies en de GT3 RS nog verkrijgbaar zijn. De productie is gelimiteerd op 1.948 exemplaren.

De buitenkant

De nieuwe 911 Speedster is voor het eerst ontwikkeld door de afdeling Porsche Motorsport. Natuurlijk, het is onmiskenbaar een Porsche 911, maar de auto herken je direct als een speedster door de lage voorruit, zijruiten, de handbediende lichtgewicht stoffen kap en die twee streamliners of powerdomes achter de hoofdsteunen. Het chassis is afgeleid van de Porsche 911 GT3 en de achterwielen sturen mee. De dynamische motorsteunen geven de auto maximale precisie, stabiliteit en rijplezier.

De binnenkant

Ook in het interieur zie je dat alles gericht is op gewichtsbesparing.  Lichtgewicht deurpanelen met opbergnetjes en portierlussen en een hoop koolstofvezel. Airconditioning zit er dus niet standaard in, wil je die wel dan zijn daar geen extra kosten aan verbonden. 

De motor

De 911 Speedster heeft een atmosferische 4,0-liter zescilinder met een bereik van 9.000 toeren aan boord. Het is dezelfde motor die ook in de huidige 911 GT3 en 911 GT3 RS zit, maar nu met 10 pk meer power. De 911 Speedster levert 510 pk en heeft een motorgeluid dat is geïnspireerd op de racerij. De gasklephuizen zijn door Porsche Motorsport speciaal voor de 911 Speedster verbeterd, waardoor de gasrespons nog feller is dan in een Porsche GT3 R racewagen.  De 911 Speedster heeft een handgeschakelde GT-sport zesversnellingsbak. In de sportwagen kun je van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 309 km/u.

De eerste Porsche 911 Speedsters rollen over een paar maanden uit de fabriek. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar dat is op zich ook niet zo interessant meer, nu alle 1.948 exemplaren al een toekomstige eigenaar hebben.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!