Nieuwe Porsche Cayenne GTS
Porsche breidt de Cayenne reeks uit met een tweetal nieuwelingen; de Porsche Cayenne GTS en Porsche Cayenne GTS Coupé. Het is voor beide types een comeback op de prijslijst. En wat voor een comeback! Porsche verwisselt de 3.6-liter biturbo V6 in voor een potente 4.4-liter biturbo V8 met 460 pk. Met als gevolg; sprinten van 0 km/h naar 100 in 4,5 seconden (met Sport Chrono Pakket). Waar andere merken aan downsizing doen, zien we hier het tegenovergestelde. Porsche deed dat al eerder met de gefacelifte Boxster en Cayman GTS die van een 4 cilindermotor werden ge-upgradet naar een 6 cilindermotor. De topsnelheid van de nieuwe GTS uitvoeringen is met 8 km/h opgeplust naar 270 km/h.
De buitenkant
Wij van Lifestyle NWS vinden Cayenne GTS Coupé een stuk sportiever en dynamischer ogen dan de Cayenne GTS. De naar achteren aflopende daklijn met vaste doet wat meer denken aan de oervorm van de sportwagens van Porsche. De Cayenne GTS uitvoeringen zijn te herkennen aan het standaard aanwezige SportDesign Pakket met markant front, side skirts en aerodynamische dakspoiler. Het onderstel is met 20 mm verlaagd en heeft stalen veren en actieve dempers. Een aantal onderdelen zoals raamlijsten, koplampbehuizing en grille-omlijsting zijn in zwart uitgevoerd. De 21 inch RS Spyder Design wielen (met rode remklauwen) zijn gespoten in zijdeglans zwart. Alleen de GTS Coupé heeft twee zwarte ovale uitlaateindstukken die centraal onder de bumper uitkomen. Uiteraard zijn ook de opschriften aan de achterkant en zijkant in het zwart. Het vaste glazen panoramadak maakt het plaatje af.
De binnenkant
Je koopt een Porsche vooral om z’n motorische kwaliteiten, maar de binnenkant van de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé is ook “something special”; supersterk en fluweelzacht alcantara aan dakhemel, op de stoelen, armleuningen en stuur. Donker geborsteld aluminium op het dashboard en standaard zijn achtvoudig verstelbare sportstoelen gemonteerd. De typenaam GTS zijn op de hoofdsteunen, voorportieren, dorpellijsten en toerenteller vermeld. Sierstiksels kunnen in diverse kleuren uitgevoerd zoals bijvoorbeeld in karmijnrood of lichtgrijs.
Motor
De 4,0-liter V8 in de Cayenne GTS en Cayenne GTS Coupé gebruikt Porsche ook voor het topmodel, de Cayenne Turbo. In de GTS uitvoeringen levert de motor 460 pk( Turbo 550 pk). De motor drijft de 4 wielen aan via een 8-traps Tiptronic S automaat. Het sportuitlaatsysteem zorgt voor een unieke GTS-soundbeleving.
Prijzen
Ja de prijzen zijn ook van Porsche kwaliteit. De Cayenne GTS heeft een vanaf prijs van € 178.900,- en de Cayenne GTS Coupé is er vanaf 183.800,-. Bestellen kan nu al, aflevering is te verwachten vanaf juli 2020.