Nieuwe Range Rover Evoque II
Land Rover heeft z’n nieuwe Evoque uit de Range Rover lijn gepresenteerd! Hier werd door veel mensen lang op gewacht. Het is al weer zeven jaar geleden dat Land Rover met de eerste Evoque kwam. Toen was dat een grote gok van Land Rover. Ga maar na, van oudsher was Land Rover de leverancier van supersterke off-road auto’s, vooral voor mannen op het platteland die wat te besteden hadden. De Evoque werd gepositioneerd als een luxe urban lifestyle auto, voor in de stad en okay, als het in uitzonderlijke gevallen nodig was, kon je er ook mee het ruige terrein in. Om met name ook jonge vrouwen te interesseren, werd Victoria Beckham (wie kent haar nog?) ingehuurd als promotor.
Dertigduizend Evoque’s per jaar hoopte Land Rover te verkopen, het werden er meer dan honderdduizend per jaar. Een groot succesnummer dus voor Land Rover en de vraag was dan ook; hoe gaan we dat continueren? Het antwoord is nu bekend en eigenlijk niet verrassend. Hoewel de auto nagenoeg geheel nieuw is ontwikkeld, moet je echt twee keer kijken om het verschil te zien met het uitgaande model. Het iconische lijnenspel van de Evoque (dalende daklijn en oplopende taillelijn) is volledig intact gebleven. Is dat jammer? Wij vinden van niet, het blijft een uiterst aantrekkelijke auto.
De buitenkant
De buitenkant van de Evoque is een evolutie van het origineel en geheel in lijn gebracht met de Range Rover Velar. Gladdere buitenkant dus, met verzonken deurgrepen, smallere lichtunits voor en achter, het geheel oogt rustiger maar toch dynamisch en stoer, ook door die grote 21-inch wielen.
De nieuwe Evogue is een centimeter korter dan z’n voorganger en de wielbasis is twee centimeter toegenomen, waardoor de passagiers achterin meer beenruimte hebben. De huidige driedeurs-coupé en driedeurs cabriolet variant keren niet terug in het assortiment. De Evoque wordt alleen als vijfdeurs model leverbaar.
De binnenkant
Land Rover heeft z’n best gedaan om de auto wat milieuvriendelijker te maken qua materiaalgebruik, zonder z’n luxe uitstraling te veranderen. Er is gebruik gemaakt van gerecycled plastic, Kvadrat‑stof en Miko-suède. Het geheel oogt overzichtelijk, met eenvoudige lijnen en heeft daardoor een minimalistische uitstraling.
Qua rijhulpmiddelen komt de nieuwe Evoque met een paar noviteiten; er is een ‘slimme 9,5-inch achteruitkijkspiegel’ ingebouwd. Wanneer het zicht naar achteren beperkt wordt door bagage of passagiers, kan de bestuurder een camera inschakelen die in de haaienvin-antenne op het dak zit. De camera heeft een breed gezichtsveld en laat haarscherp in de achteruitkijkspiegel zien wat er achter de auto gebeurt.
Ook heeft de auto een wereldprimeur met Ground View-technologie. Dit maakt de motorkap transparant voor een veel beter zicht op wat er vlak voor de auto gebeurt. Drie camera beelden (in de buitenspiegelbehuizing en motorkap) worden gecombineerd waardoor het op het videoscherm lijkt alsof je dwars door de motorkap heenkijkt.
Onder de motorkap
Zeven motoren, allen tweeliter, zijn leverbaar in de nieuwe Evoque; 4 dieselmotoren en 3 benzine uitvoeringen. Deze motoren zijn, op een nieuwe 200 pk sterke benzinemotor na, nagenoeg gelijk aan het huidige motorenpalet. Op termijn zal er nog een plug-in hybridevariant (PHEV) bij komen met een driecilinder benzinemotor. Een volledig elektrische aandrijving staat niet in de planning.
Alle benzine en diesel aangedreven versies hebben wel standaard een 48V mild-hybridsysteem die de motor ondersteunt. Tot 17 km/h rijdt de Evoque elektrisch door het in een accu opvangen van kracht bij het remmen. Hiermee wordt gemiddeld 6% brandstof bespaard.
Vierwielaandrijving is standaard, alleen de instapper, de 150 pk sterke 2 liter diesel, heeft alleen voorwielaandrijving en een handmatige versnellingsbak.
In het voorjaar van 2019 zullen we de eerste nieuwe Evoque’s op de weg zien. De prijzen zijn nog niet bekend gemaakt. Waarschijnlijk is de nieuwe 200 pk sterke benzinemotor in de prijslijst opgenomen om het huidige erg grote prijsverschil van € 14.000 tussen de instapper van € 46.900, met de 150 pk dieselmotor, en de minst dure 240 pk sterke benzinemotor wat te verkleinen.