Nieuwe Renault 5
Renault komt met de wederopstanding van een 50 jaar oud icoon, de Renault 5. Natuurlijk, nu volledig elektrisch aangedreven, en nog betaalbaar ook met een vanaf prijs van omstreeks € 25.000. Met deze prijs kan de particuliere markt eindelijk warm lopen voor een elektrische auto. De nieuwe Renault 5 maakt een verpletterende indruk: opvallende vormgeving, chic, ruim genoeg en hypermodern. De opvallende vormgeving heeft alles te maken met de retrolijnen.
Renault is niet het eerste merk dat iconen uit het verleden weer een kans geeft. Fiat heeft de 500 (en 600 binnenkort), het gehele merk Mini heeft alle modellen uit het verleden een nieuw jasje gegeven. Garantie voor succes? Dat zeker niet, het lukt alleen maar als het design uit het verleden ook nu nog veel mensen aanspreekt. En dat is bij de genoemde auto’s absoluut het geval. De kunst is om ondanks die retrolijnen de auto’s toch modern te laten lijken. Het eerste voorteken van succes kan Renault al zien: volgens Renault is er nu al een wachtlijst van 50.000 mensen die vanaf komende oktober in een nieuwe Renault 5 willen rijden.
De buitenkant
Het designteam van Renault koos voor een fenomenale vormgeving, met kenmerken van die oude Renault 5, gecombineerd met futuristische details en opvallende kleuren. De brede wielkasten doen denken aan felle Renault 5 Turbo van vroeger en de schuin aflopende achterkant hadden alle Renaults 5. De koplampen, verticale achterlichten met LED techniek en een aparte kleur voor de accentlijsten boven de zijruiten zijn helemaal van deze tijd. De Renault 5 oogt geblokt en compact maar is toch een stuk groter dan de oer 5. Hij meet 3,92 meter in de lengte en 1,77 meter breed. In tegenstelling tot de vroegere 5 heeft de auto nu vier deuren. De Renault 5 heeft standaard 18-inchwielen en dat is best wel uniek in dit segment. Aan de buitenkant zien we een lichtgevende ‘5’ die aangeeft wat de batterijlading is.
De binnenkant
Ook aan de binnenkant zijn er wat verwijzingen naar het verleden, maar het interieur oogt vooral modern. Het dashboard is helemaal digitaal en is inclusief Apple Carplay. Het multimediasysteem draait op Android Automotive-techniek van Google met ook Google Maps. Grappig is de digitale spraakassistent die uiterlijk de vorm heeft van een Renault-wybertje. De cockpit is naar de bestuurder toegekeerd. Het kleurgebruik verschilt sterk per versie, de topversie Iconic Cinq heeft standaard grotendeels gele bekleding, terwijl de Techno veel blauwe accenten heeft.
De aandrijving
De nieuwe Renault 5 komt met een innovatieve E-Tech-motor en met een keuze uit elektromotoren van 95, 120 of 150pk sterk. Qua accupakket heb je de keuze uit 40 of 52kWh. De laatste heeft een bereik van 400 km. De goedkoopste versie is er vanaf 25.000 euro, maar dan mis je een snellaadfunctie, je kunt daarmee alleen AC-laden tot 11kW. Andere versies kunnen wel DC laden, tot 80kW op de motor met 120pk en 100kW op de motor met 150pk. Bidirectioneel laden met V2L én Vehicle-to-Grid-functionaliteit kan ook, behalve met de goedkoopste Renault 5.
Opladen kan op 3 manieren: thuis via de laadpaal/wallbox (of een stopcontact), in 30 minuten via een DC snellaadpunt, of via een publiek laadpunt. Met de 11 kW-lader van de Renault 5 kun je in een halfuur 50% van je rijbereik snel terugwinnen. One-pedal-driving bij de eerste Renaults 5 nog niet mogelijk, maar daar gaat snel verandering in komen. In een later stadium krijgt de auto schakelflippers zoals bij de Megane E-Tech. Met die flippers kun je dan onder het rijden de mate van recuperatie aanpassen en zelfs zonder rempedaal tot stilstand laten komen.
Kijk voor meer informatie over de nieuwe Renault 5 op de website van Renault.