Nieuwe Suzuki Jimny

Wat een ontzettend gave bak, die nieuwe Suzuki Jimny! Retro, klein maar dapper en met z’n prijs, gerelateerd aan z’n prestaties, lach je alle andere offroaders uit, inclusief de nieuwe Mercedes-Benz GLE die 6 x zoveel kost. Onbedoeld wellicht kan dit een echte cultauto worden en misschien is hij dat al wel want er zijn vanaf de 1e Jimny in 1970 wereldwijd al bijna 3 miljoen exemplaren verkocht. De nieuweling is de 4e generatie van het model, de vorige generatie ging 20 jaar mee. De nieuwe Jimny komt in 3 uitvoeringen, is er vanaf 26.999 euro in Comfort trim en voor 1.000 euro meer heb je de Select en de Jimny Stijl kost 29.999 euro. 

Op de verharde weg is de Jimny niet als eerste weg bij het stoplicht, maar wat geeft dat als je in het vrolijkste lifestyle-auto van het rijtje zit. Door z’n compacte afmetingen in combinatie met het ruige uiterlijk is het niet direct een imponerende verschijning, eerder charmant. Maar ga je het ruige terrein in, dan is ie helemaal in z’n element en komt z’n ware karakter boven. Waar de Jeep Wrangler en de Land Rover Defender zich door hun zware gewicht door het veld moeten ploegen, danst de Jimny met z’n lage gewicht van 1.090 kilo over alle hindernissen. In de basis is de auto een tweewiel aandrijver en door het standaard AllGrip Pro in te schakelen maak je er een vierwielaandrijver van met 4H- en 4L(hoge en lage gearing). Uiteraard zijn Hill Hold Control en Hill Descent Control beschikbaar

Bestellen kan al, houd wel rekening met een levertijd van, nu al, 5 maanden.

Buitenkant

De Jimny is slechts 3,48 meter lang en 1,65 meter breed, gebouwd op een ladderchassis. Dat maakt de auto oersterk, maar het gaat wel ten koste van de rij-ejgenschappen op de weg. De Jimny staat hoog op de poten en heeft lange veerwegen. De auto heeft een hoekig retro-design en dat staat em erg goed. Spatbordverbreders en donkergekleurde wielen maken het plaatje af.

Interieur

Het interieur is vrij sober gehouden. De Jimny Select uitvoering heeft ten opzichte van de Comfort elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare buitenspiegels, stoelverwarming voor en een in twee delen neerklapbare achterbank en chroomkleurige accenten in het interieur. De Jimny Stijl heeft dan ook nog climate control, een multimediasysteem met navigatie en 7-inch scherm, lichtmetalen wielen, led-koplampen met wissers en Lane Departure Warning. Collision Warning is als optie beschikbaar. 

Motor

Welke Jimny je ook kiest, er ligt altijd een atmosferische 1,5-liter viercilinder met 102 pk onder de motorkap. De topsnelheid van de Suzuki Jimny handgeschakelde vijfbak ligt op 145 km/h, met een automatische versnellingsbak is dit 5 km lager.  Trouwens die met automaat moet je niet hebben, door de hogere Co2 uitstoot scheelt dit zo maar 8.000 euro in aanschafprijs. AllGrip Pro zit standaard in de auto, je hebt hiermee een inschakelbare vierwielaandrijving met een 4H- en 4L-modus. Het gemiddelde verbruik ligt voor de handgeschakelde versie op gemiddeld 6,8 l/100 km. 

De nieuwe Suzuki Jimny is zowel een werkpaard als een hippe lifestyle-auto. Een soort mini Mercedes-Benz G-Klasse. Succes verzekerd zou je zeggen!

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!