Nieuwe TVR Griffith

Goed nieuws voor de fanatieke liefhebbers van TVR sportwagens; er is een nieuwe Griffith! In 2008 was de productie van auto’s door het oer-Engelse TVR na 60 jaar gestopt in verband met het faillissement. Een groep TVR bezitters kwam jaarlijks bijeen om gezamenlijk te genieten van hun TVR sportwagens. Tijdens zo’n ontmoeting besloten een aantal TVR bezitters om geld te investeren in de heropstart van TVR. Gordon Murray Design (ontwerper van de McLaren F1 raceauto) werd in de arm genomen voor het ontwerp van een nieuwe sportwagen die, hoe kan het ook anders, de roemruchte TVR naam Griffith krijgt. Op 8 September 2017 werd de nieuwe Griffith gepresenteerd tijdens het Goodwood Revival festival. In het voorjaar van 2018 start de productie van rechts gestuurde – en in 2019 de links gestuurde exemplaren.

TVR

TVR is een Brits automerk, dat in 1947 werd opgericht door TreVoR Wilkinson. De sportwagens van TVR kenmerken zich door aparte vormgeving, luidruchtige motoren en sensationele prestaties. Vanuit  de cabine met lederaccenten heb je een mooi uitzicht over een lange motorkap waaronder altijd een sterke motor met groot volume ligt. Als bestuurder van een oudere TVR moet je een ervaren rijder zijn, want veel elementaire veiligheidssystemen, zoals ABS of Elektronische Stabiliteitscontrole zijn niet ingebouwd.

Griffith

De nieuwe Griffith is de derde uitvoering die deze naam draagt. De eerste was er in 1963, vernoemd naar Griffith, de importeur van TVR in Amerika. In de VS werd de naam TVR overigens niet gevoerd, de auto heette daar Griffith Series 200. De tweede Griffith kwam in 1991 op de markt.

De nieuwe TVR Griffth heeft een atmosferische 5,0 liter V8, 506 pk sterk, geleverd door Ford en getuned door Cosworth.  De topsnelheid bedraagt 322 km/h en hij kan van 0 naar 100 km/h in een kleine 4 seconden. De carrosserie is van composiet en samen met het geavanceerde lichtgewicht F1 chassis weegt de auto hierdoor maar 1.250 kg. Bijzonder is dat de uitlaat heel kort is en, net achter het voorwiel, aan de zijkant uitmondt. Het gevolg is een luid motorgeluid en, heel belangrijk, een volledig vlakke onderkant van de auto, waardoor hij bij hoge snelheden gebruik kan maken van het zogenaamde aerodynamische grondeffect. De lucht onder de auto beweegt dan sneller dan erboven, waardoor de wagen als het ware aan het asfalt vastkleeft. Hierdoor is de auto toch goed bestuurbaar bij hoge snelheden. In de nieuwe Griffith zijn wel hightech toepassingen ingebouwd evenals ABS en een instelbaar tractiecontrolesysteem, want dat is tegenwoordig verplicht. Remmen gebeurt door middel van aluminium remklauwen met zes zuigers en 370 mm zwevende geventileerde schijven aan de voorzijde en aluminium remklauwen met vier zuigers en tweedelige 350 mm geventileerde remschijven aan de achterkant. Alles is er op gericht om op een veilige manier de Spirit of Driving te bereiken.

Wat gaat dat kosten?

Er wordt eerst een Launch Edition van 500 stuks geproduceerd. In Engeland gaat de sportcoupé minimaal 90.000 pond kosten, dus tel daar voor Nederland nog maar een flink percentage aan belastingen bovenop. Met deze investering krijgt je een exclusieve Engelse “musclecar” voor fijnproevers.

Louwman Exclusive in Utrecht is de importeur en servicepartner van TVR in Nederland.

Kijk hier naar de ontstaansgeschiedenis van de nieuwe TVR Griffith:

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!