Nieuwe Volkswagen Golf R: de Ultieme Golf
Volkswagen komt met een nieuwe R uitvoering van de Golf 8: de nieuwe Volkswagen Golf R. Die R staat voor “race” en dat kan alleen met een hoop power onder de motorkap. Volkswagen kiest voor een opgepepte 2,0-liter viercilinder turbomotor en niet voor een vijfcilinder. Is dat jammer? Welnee! De viercilinder levert 315 pk, kan in 4,7 seconden van stilstand naar de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 250 km/h, of met het optionele Performance Pack 270 km/h. Hiermee is de nieuwe R de sterkste en snelste Golf ooit. Met al dat elektrificeren van z’n modellengamma door Volkswagen kan de nieuwe Golf R ook maar zo de laatste snelle Golf op fossiele brandstof worden. Dus voor de echte liefhebber is het nu of nooit.
Ondanks al dat geweld blijft de Golf R een auto voor alledag. Het blijft een praktische Golf met vijf deuren en een ruime kofferbak.
De buitenkant
Natuurlijk is de Golf R uiterlijk afwijkend van de standaard Golf. Hij heeft een afwijkende grille met R-structuur en R-embleem. Erboven bevindt zich als dagrijverlichting een blauwe lichtstrip. De luchtinlaten in de voorbumper zijn veel groter en aan de achterkant valt de fikse achterspoiler op. Onderaan de achterbumper is een grote diffuser gemonteerd. De Golf R heeft vier grote uitlaatpijpen, zo je wil uitgevoerd in titanium. Dat scheelt 7 kg in gewicht. De Golf R is 20 mm lager boven de grond dan een reguliere Golf, standaard heeft de auto 18-inch metende lichtmetalen wielen met geperforeerde remschijven en blauwe remklauwen, tegen meerprijs kun je 19-inch geleverd krijgen.
De Golf R is te bestellen in drie kleuren; wit (Pure White), blauw (Lapiz Blue Metallic) en zwart (Deep Black Pearl Effect).
De binnenkant
In het interieur zie je ook de blauwe R-kleur in de stiksels en accenten en in het digitale instrumentarium. Sportieve stoelen met zwart-blauwe bekleding en met het R-logo in de hoofdsteun geven je extra steun voor het ruigere bochtenwerk. Standaard heeft de Golf R een 10-inch aanraakscherm voor het infotainmentsysteem en een volledig digitaal instrumentarium (Digital Cockpit Pro). Je kan kiezen uit vijf rijprogramma’s; Comfort, Sport, Race, Drift en Special. Die laatste wordt ook wel de Nürburgring-setting genoemd. In Europa heeft de Golf R een automatische zeventraps DSG versnellingsbak met dubbele koppeling.
Aandrijving Volkswagen Golf R
Zo’n Golf R koop je natuurlijk om z’n motor; een opgepepte 2.0 TSI viercilinder met dubbele turbo en directe inspuiting, goed voor 320 pk aan vermogen. De auto heeft vierwielaandrijving en beschikt over R-Performance Torque Vectoring en Vehicle Dynamics Manager voor een optimale samenwerking tussen het XDS elektronisch sperdifferentieel, het DCC adaptieve onderstel en 4Motion vierwielaandrijvingssysteem. Standaard heeft de Golf R ook adaptieve dempers en de bekrachtiging van het sturen is instelbaar.
Vanaf volgende maand is de nieuwe Golf R te bestellen en in januari is hij te bewonderen bij de dealers. Prijzen zijn nog niet beschikbaar gesteld door Volkswagen.