Nissan Juke Hybrid Rally Tribute
Ja, de Nissan Juke kennen we natuurlijk wel, maar deze uitvoering komt als een verrassing. Nissan heeft een historie wat betreft rally’s. Zo’n 50 jaar geleden deed het merk met een 240Z mee aan de East African Rally. Met groot succes, want de rallyrijder Edgar Herrmann en navigator Hans Schüller wonnen met glans deze loodzware rally. De Nissan Juke heeft sowieso z’n wat ruige uiterlijk al mee, dus toen Nissan er aan dacht om die oude overwinning in de East African Rally nog even te herdenken met een moderne versie, kwam de Juke als eerste in beeld. Natuurlijk werd de Juke flink aangepakt om als Nissan Juke Hybrid Rally Tribute door het leven te kunnen gaan.
Wel of niet in productie?
Niet toevallig heeft de Juke Hybrid Rally Tribute dezelfde motor onder de motorkap als die van de in de komende zomer te verschijnen nieuwe Juke Hybrid. Geen 2.4-liter zescilinder zoals in de winnende 240Z dus. Kan een 140 pk sterke hybride-aandrijflijn, bestaande uit een 94 pk sterke 1,6-liter benzinemotor en een 66 pk sterke elektromotor die barre rij-omstandigheden van een woestijnrally aan? We zullen het waarschijnlijk nooit weten, het is namelijk niet de bedoeling van Nissan om de Nissan Juke Hybrid Rally Tribute in productie te nemen. Of misschien toch?
De buitenkant
Misschien geen rally-hero dus, maar wat zijn de looks van de Juke Hybrid Rally Tribute bijzonder! In de basis een standaard Juke, maar dan met enorme 265/70 R16 op maat gemaakte terreinbanden, vergrote wielkasten, extra lampen op de motorkap en dak met de historische sponsorlogo’s en het nummer 11 als vette knipoog naar de 240Z uit 1971. De achterruit van de Juke is verwijderd om genoeg plaats te bieden aan twee reservewielen.
De binnenkant
Ook het interieur van de reguliere Juke Hybrid is aangepast aan de outdoor activiteiten. De achterbank is verwijderd, een intercomsysteem inclusief hoofdtelefoon gemonteerd voor bestuurder en navigator, vierpuntsgordels zorgen ervoor dat de inzittenden veilig zitten en voor de zekerheid is een rolkooi ingebouwd. Een brandblusser en een met alcantara bekleed stuurwiel maken het plaatje af.
De motor
De Juke Hybrid Rally Tribute (en dus ook de Juke Hybrid) is voorzien van een 140 pk sterke hybride-aandrijflijn. Een 94 pk sterke 1,6-liter benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor met 66 pk. Voor snelle start helpt ook de startmotor van 15 kW mee. Ten opzichte van de huidige Juke is de aandrijving niet alleen flink krachtiger, maar ook een stuk zuiniger met brandstof, volgens Nissan tot 40% in de stad en tot 20% gecombineerd. De nieuwe Juke heeft een slimme automatische versnellingsbak met geavanceerde technologie die ook in de autosport wordt toegepast. De auto start altijd 100% elektrisch waarbij de twee elektromotoren samen de versnellingen synchroniseren. Dit zorgt voor een soepele en responsieve acceleratie.
Zoals al gezegd, het niet de bedoeling van Nissan om de Rally Tribute in productie te nemen, maar als er veel positieve reacties komen, dan mag de auto wat ons betreft toch, wellicht in iets minder extreme vorm, op de prijslijst verschijnen.
Kijk voor meer informatie over de Juke Hybrid Rally Tribute op de website van Nissan.