Occasions: de Citroën C1
Volgens Citroën is het model C1 met pensioen gegaan, maar wat ons betreft is het daarvoor nog veel te vroeg. Een half jaar geleden liep in de Tsjechische fabriek in Kolin de laatste Citroën C1 van de band. Een opvolger komt er niet, Citroën wees de C3 als opvolger aan. Dit laatste model is een stukje groter dan de C1, die echt als een compacte stadsauto in het A-segment te rangschikken is.
Gebruikte modellen Citroën C1 gelukkig nog volop te verkrijgen
Veranderingen in de markt geeft Citroën als reden aan om te stoppen met de C1. Eigenwijs als we zijn denken wij dat het anders zit; er is voor fabrikanten simpelweg geen droog brood meer te verdienen in het A-segment. Veel producenten bieden daarom geen nieuwe auto’s meer aan in het A-segment. De productiekosten zijn bijna even hoog als die van grotere modellen, terwijl de verkoopprijzen lager zijn. Erg jammer dus, want zo’n C1 is wel erg handig in het gebruik in een stad. Maar niet getreurd; gebruikte Citroën C1 zijn gelukkig nog volop te verkrijgen!
De geschiedenis en ontwikkeling
De eerste C1 kwam in 2005 op de markt en was het broertje van de Toyota Aygo en de Peugeot 107. Niet alleen uiterlijk leken ze sterk op elkaar, ze hadden ook dezelfde motoren onder de motorkap. De 2e generatie werd in 2014 gepresenteerd. De verschillen tussen de Citroën C1, Toyota Aygo en de Peugeot 108 (opvolger van de 107) werden wat groter gemaakt. Met name de Toyota Aygo kreeg een wat opvallender uiterlijk. Technisch gezien veranderde er weinig met de intro van de 2e generatie.
Bijzonder populaire stadsauto
De Citroën C1 is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bijzonder populaire stadsauto. Bijna 1,2 miljoen exemplaren zijn er van verkocht. Door z’n kleine afmetingen is hij ideaal voor het rijden door nauwe straatjes en druk stadsverkeer. Ga hem niet gebruiken als gezinsauto, zelfs niet in vijf-deur versie, daarvoor is hij simpelweg te compact. Sterke punten van de auto zijn verder de zuinige motoren, lage aanschafprijs, robuuste bouw en betrouwbaarheid.
Vele personalisatiemogelijkheden vanaf 2014
De tweede generatie C1, vanaf 2014, was te verkrijgen met een keuze uit drie of vijf portieren. Fijn was ook dat er vele personalisatiemogelijkheden waren, je kon hem bijvoorbeeld ook uitvoeren met een elektrisch zonnedak. Met een 7-inch touchscreen met Mirror Screen had je bovendien alle functies van een smartphone tot je beschikking.
Er is een ruim aanbod van het model, ook in de goedkopere prijsklassen. Wil je een goedkope, betrouwbare stadsauto, dan is de deze auto als occasion een aanrader.