Pagani Huayra Roadster
Het kleine Italiaanse sportwagenmerk Pagani heeft z’n nieuwste creatie, de Pagani Huayra Roadster, gepresenteerd. Afgaande op de foto’s is de Huayra Roadster echt een schitterende sportwagen geworden, mooier nog dan de gesloten coupé-uitvoering vinden wij van Lifestyle NWS.
Tussen € 2 en € 2,5 miljoen
Inderdaad, Pagani is een kleine speler op de markt, er werken “maar” 55 mensen onder leiding van oprichter, de Argentijn Horacio Pagani, aan de productie van Pagani hypercars. Dit gebeurt in het Pagani Atelier in San Cesario Sul Panaro in Italie vlakbij Modena, om de hoek dus bij Ferrari en Lamborghini. Dat Pagani z’n autofabriek een atelier noemt is wel te begrijpen. Wat daar geproduceerd wordt zijn echt kunstwerken. Bij de prijs van een Pagani moet je denken aan bedragen tussen € 2 en € 2,5 miljoen. Exclusief BTW en andere afdrachten aan de Minister van Financiën uiteraard.
Alle 100 te bouwen Huayra Roadsters zijn al verkocht, het merk geeft ook nagenoeg niets uit aan promotie van zijn wonderschone bolides, simpelweg omdat het niet nodig is.
Huayra Roadster
Net als bij de andere Pagani modellen zie je ook aan de Roadster dat ze met veel oog voor kwaliteit en details gemaakt worden.
Kijk naar het design van de achterkant, ongekend voor de auto-industrie, mooi voor het oog en nog praktisch ook. In het dalletje tussen die twee power-domes is een glasplaat geplaatst met daaronder de, speciaal voor de Huayra ontworpen, machtige V12 motor van partner Mercedes-AMG.
“Art and Science and a duet of passion to the very last detail”, dat is wat de Pagani Huayra Roadster typeert volgens ‘Mister Perfect’ Horacio Pagani.
Al in 2010 begon Pagani met de ontwikkeling van de Roadster, maar in 2013 besloot de gefrustreerde Horacio dat het ontwerp niet naar zijn zin was. Hij kieperde het de prullenbak in en begon opnieuw met een leeg blad. In 2011 kwam wel de gesloten uitvoering van de Huayra (= zonnewind) op de markt.
De buitenkant
De buitenkant van de Roadster is van een nieuw soort koolstofvezel-titanium en het composietmateriaal Carbo-Triax HP52 gemaakt, waardoor de stijfheid met 52% is toegenomen en het gewicht van de Roadster toch 80 kg lager werd ten opzichte van de Huayra Coupé. De Roadster weegt maar 1.280 kg! De Roadster is niet simpel een Huayra Coupé zonder dak, maar een verdere doorontwikkeling van het model. Dat zie je aan de buitenkant en onder de motorkap. Natuurlijk wordt er voor rijden onder slechtere weersomstandigheden een te monteren hardtop van koolstofvezel (carbon) met glas en een stoffen uitvoering meegeleverd.
De motor
De techniek in de Roadster is gebaseerd op de Huayra BC, dat is de snelste uitvoering van de Coupé.
Achterin de Huayra Roadster ligt de door partnerbedrijf Mercedes-AMG speciaal voor de Huayra ontwikkelde 6,0-liter V12 biturbo motor. De twaalfcilinder levert in de Roadster 764 pk, iets sterker dan in de Coupé uitvoering. De motor drijft de achterwielen aan met behulp van dezelfde 7-traps automaat die ook in de Huayra BC is gemonteerd.
Wil je de Pagani Huayra Roadster in levende lijve bewonderen, dan kan dat voor het eerst op de komende Autosalon van Genève die van 9 tot en met 19 maart wordt gehouden.
Bewegende beelden van de Pagani Huayra Roadster zijn er nog niet, de bijgaande filmpjes zijn van de Huayra Coupé en de Huayra BC.
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!