Peugeot 408
Peugeot heeft de splinternieuwe Peugeot 408 onthuld. Het model wordt tussen de Peugeot 308 en 3008 gepositioneerd. Het is geen SUV zoals de 3008, maar een soort van fastback met een langzaam naar achter aflopende daklijn. De auto is wel iets hoger dan een sedan. Deze 408 wordt op termijn een belangrijk model voor Peugeot, naar verwachting zullen er steeds meer autokopers zijn die al een aantal SUV’s hebben gereden en wel weer eens wat anders willen rijden. De 408 is hierop het voorstel van Peugeot. En we moeten zeggen: dit is dan ook best wel een aantrekkelijk alternatief.
Begin 2023 verwacht in Nederland
De auto oogt langgerekt, iets hoger op de wielen en toch met een sportief uiterlijk. Hij is een stuk groter dan een 308 hatchback, vooral door de 32 centimeter langere carrosserie. Die extra lengte komt de passagiers achterin ten goede. Je hebt de keuze uit 3 aankleding-lijnen en benzine- of hybride motoren. Geen diesel meer of handmatige schakeling en alleen voorwielaandrijving. Voor Europa wordt de auto in het Franse Mulhouse gebouwd en voor China in de Chengdu-fabriek. Begin 2023 kunnen we de auto in Nederland verwachten. Op de wat langere termijn wordt ook een 100% elektrische e-408 verwacht.
De buitenkant
De 408 heeft een opvallend silhouet met scherpe lijnen en een sterke uitstraling. De nieuwe grille gaan we ook terugzien op andere nog te verschijnen Peugeots. Het nieuwe Peugeot embleem met de bekende kop van een leeuw siert de voor-en achterkant. De auto staat standaard op 17 inch velgen, maar voor de uitstraling is het beter om 20 inch te bestellen. De auto is 4,69 m lang en 1,48 m hoog. Qua design is de 408 vernieuwend, zeker voor Peugeot. Eigenlijk komt Stellantis broer, de Citroën C5 X, het dichtst in de buurt. De Peugeot 408 heeft voor 50% van de componenten dezelfde als die van de 308. Ook de techniek is nagenoeg dezelfde. De 408 wordt leverbaar in 6 kleuren.
De binnenkant
Ook in deze auto treffen we de nieuwste generatie Peugeot i-Cockpit® aan met zijn compacte stuurwiel met geïntegreerde bedieningselementen, het digitale 3D-instrumentenpaneel met 10-inch scherm en een centraal 10-inch HD-touchscreen. En dat is geen straf om te gebruiken! Wie wel eens gereden heeft in de recentere Peugeots weet wat we bedoelen. Het dashboard is overigens dezelfde als in de Peugeot 308.
Ook opvallend is de opmerkelijk ruime tweede zitrij en de grote kofferruimte van 536 liter (1.611 liter als je de achterbank platlegt). De rijhulpsystemen, ondersteund door 6 camera’s en 9 radars, zijn helemaal van deze tijd met Adaptieve Cruise Control met Stop and Go-functie, Nachtzicht dat waarschuwt voor dieren, voetgangers of fietsers voor zich voordat ze in het grootlicht verschijnen, Rear Traffic Alert over lange afstand (75 meter) , Lane Correction en verkeersbordherkenning. Kies je optioneel voor Lane Change Assist krijgen, dan kan je 408 op snelheden tussen 70 km/h en 180 km/h zelfstandig kan inhalen en terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook.
De aandrijving
De instapper van de 408 heeft een 1.2 PureTech driecilinder-benzinemotor met 130 pk onder de motorkap, de twee oplaadbare hybride versies met een 1.6 viercilinder turbo motor hebben een totaalvermogen van 180 pk of 225 pk. Allen gekoppeld aan een 8-traps EAT8 automatische versnellingsbak.
De hybrides hebben voor de elektromotor een accu met een capaciteit van 12,4 kWh aan boord. De elektrische actieradius is zo’n 60 kilometer. De boordlader is standaard een 3,7 kW 1-fase, een 7,4 kW 1-faselader is optioneel, dan is de oplaadtijd van leeg naar vol in plaats van zo’n 3 uur en 50 minuten, 1 uur en 55 minuten.
Nederlandse prijzen heeft Peugeot nog niet bekend gemaakt.
Voor meer informatie over de Peugeot 408 kijk je op de website van Peugeot.