Peugeot e-LEGEND Concept
Peugeot laat met de e-Legend Concept zien dat het met elektrische auto’s ook de goede kant op kan gaan, dat wil zeggen; optimistisch, leuk, en met nog meer rijplezier. Als bewijs daarvoor heeft Peugeot een van de iconische modellen uit z’n roemrijke verleden getransformeerd naar de toekomst. De prachtige Peugeot 504 Coupé uit de jaren1969-1974, ontworpen door Pininfarina, is als uitgangspunt genomen voor de Peugeot e-Legend Concept. Ja, concept nog, maar de auto kan binnen een paar jaar in de showroom verschijnen. De Peugeot e-Legend Concept wordt voor het eerst gepresenteerd op de komende Autosalon van Parijs (4 t/m 14 oktober).
Het design van de e-Legend Concept is net zo tijdloos als die van de 504 Coupé. Prachtige lijnen, klassiek en modern tegelijk. De elektromotor van 463 pk met een 100 kWh accupakket drijft alle vier wielen aan. In minder dan 4 seconden naar de 100 km/h en het bereik is minimaal 500 km. De accu opladen voor een volgende 500 km gaat in 25 minuten. Je kunt er voor kiezen om de auto autonoom te laten rijden, maar zit je zelf graag aan het stuur, dan is dat ook zeker geen straf.
Het rijplezier wordt nog meer verhoogd door de entertainment mogelijkheden. Zo zijn ook in de zonnekleppen 12-inch grote schermen verwerkt die zich via spraak laat aansturen.
De buitenkant
De Peugeot e-LEGEND Concept is een ruime coupé met de maten 4,65 meter lang, 1,93 meter breed, 1,37 meter hoog, met een atletisch en sensueel uiterlijk. Grote ramen zorgen voor veel licht in het interieur. Het passagierscompartiment lijkt door de lange motorkap wat naar achteren gericht.
Aan de achterkant zien we de bekende Peugeot lichtunits met 3 klauwen. Het derde remlicht, dat aan de bovenkant van de achterruit is geplaatst, strekt zich uit over de volledige breedte.
Leuke gadget is dat als de bestuurder de auto nadert, vanonder de achterste zijruit een persoonlijke welkomstboodschap op de grond wordt geprojecteerd. Ook attendeert het mensen buiten de auto op het feit dat de auto autonoom rijdt. De touch-bediening van de portieren is heel mooi verwerkt in de zijruit. Geen buitenspiegels meer, maar camera’s. Grote 19 inch wielen maken het plaatje af.
De binnenkant
Schermen, schermen en nog eens schermen in dashboard, portieren en zonnekleppen. Niet alleen voor entertainment en bediening, maar ook voor het weergeven van digitale materialen. Zo kun je zelfbepalen of je een weergave van hout, metaal of leder wil hebben. Er zit een Responsive i-Cockpit® in met een headset met 3 knoppen en een zeer compact stuurwiel. De stoelkussens met velours uitstraling zijn van schuim met vormgeheugen, waarbij de hoofdsteunen volledig kunnen wegzakken in de stoelen. De belangrijkste rij-instellingen zijn via een draaiknop en een 6-inch touchscreen op de middenconsole, dat geïntegreerd is in de bestuurdersstoel.
Er zijn vier rij-modi, 2 voor autonoom rijden en 2 voor zelf rijden. Wil je autonoom rijden, dan kun je kiezen voor Soft, gericht op comfort of Sharp voor sportief rijden. In beide gevallen trekt het stuur zich terug in het dashboard, waardoor een giga 49 inch scherm in het dashboard ontstaat, geschikt voor films, games en social media. Kantel je de voorstoelen naar achteren, dan is het handiger om de entertainment te zien in de twee 29-inch schermen in de zonnekleppen. De akoestische architectuur zorgt volgens Peugeot voor een ‘ongekende’ weergave van geluid uit de speakers. Veel functies zijn te bedienen middels spraak. Voor autonoom rijden heb je zelfs een spraakgestuurde (17 talen) digitale persoonlijke assistent, die op commando het rijkarakter van de auto verandert, je favoriete afspeellijst laat horen of de elektrische portieren opent. Overigens ga je die digitale assistent binnen twee jaar ook in andere modellen van Peugeot tegenkomen.
Wie liever zelf stuurt, kan de Peugeot in de standen Legend of Boost zetten. Boost staat dan voor de sportievere rijervaring waarbij het beeld van de weg op het scherm geprojecteerd wordt. Voor een nog intensere driving experience zeg maar.
De aandrijving
De Peugeot e-Legend Concept heeft een 463 pk sterke elektromotor, goed voor binnen 4 seconden naar de 100 km/u. Vierwiel aangedreven, dus optimale grip op het wegdek. De topsnelheid is 220 km/h. Laat maar komen die produktie-uitvoering van de Peugeot e-Legend!