Piëch GT-

Piëch GT

Deze week kwam er eindelijk vervolgnieuws over de Piëch Mark Zero, de twee jaar geleden onthulde concept sportwagen van het nog prille merk. Het goede nieuws is dat de ontwikkeling nu zover is dat er volop getest wordt met de auto, het mindere nieuws is dat het nog wel drie jaar gaat duren voordat de definitieve versie in de showroom staat. Het Zwitserse bedrijf Piëch Automotive is van Toni Piëch, een zoon van Ferdinand Piëch, voormalig VW-topman en lid van de Porsche familie. De buitenkant van de Mark Zero is op onderdelen aangepast, wat gebleven is, is de elektrische aandrijving met fabelachtige prestaties. De sportwagen heeft nu ook een andere naam: Piëch GT. 

Piëch Automotive heeft een extern bedrijf gecontracteerd om in 2024 direct al 1.200 stuks te bouwen. De plannen zijn om op de flexibele voertuigarchitectuur ook een elektrische SUV en een elektrische sportsedan te gaan ontwikkelen. 

Buitenkant

Het design van de Piëch GT is bijzonder fraai. Een beetje retro, maar zeker ook origineel. De elektrische coupé heeft ook wat van een Aston Martin Vanquish of een Maserati  3200 GT en ook van een Alfa Romeo 8C. Geruchten gaan dat Piëch Automotive de geheimgehouden koper is van het door Aston Martin voor 20 miljoen Engelse ponden verkochte intellectueel eigendom van de Aston Martin Vanquish.

Qua formaat (4.34 m lang, 1.99 m breed en 1.25 m hoog) is de tweezitter te vergelijken met een Jaguar F-Type. Ondanks z’n omvangrijke accupakket is het gelukt om het totaalgewicht op 1.800 te houden.

Binnenkant

Van het interieur van de Piëch GT zijn nog geen beelden verspreid, dat blijft dus nog even een verrassing. Duidelijk wel is dat een deel van de accu’s zich in de middentunnel bevindt, een ander deel is op de achteras geplaatst. Volgens Piëch Automotive is dit gedaan om een lage zit te realiseren. 

Aandrijving

Bijzonder aan de elektrische aandrijving is de snelheid waarmee het revolutionaire accupakket uit China opgeladen kan worden. Dit accupakket kan in 5 minuten tijd voor 80% opgeladen worden, voldoende voor een actieradius van 400 kilometer! Een speciale snellader van het Duits-Chinese bedrijf TGOOD maakt dit mogelijk. Eigenlijk is de laadtijd dus gelijk aan de tijd die het kost om benzine te tanken. De accucellen zijn zodanig samengesteld dat ze nauwelijks warmte afgeven, luchtkoeling volstaat om ze voldoende te koelen. En dat scheelt in gewicht zo’n 200 kilo met conventionele accupakketten. Drie elektromotoren met elk 204 pk heeft de Piëch GT aan boord. Twee daarvan sturen de achterwielen aan en de derde zorgt voor de aandrijving op de vooras. 

Piëch GT
Piëch GT-2
Piëch GT-3
Piëch GT-4
Piëch GT-5
Piëch GT-7

Kijk voor meer informatie op de website van Piëch GT.