Pininfarina Battista: de snelste sprinter ter wereld
Vorige week hadden we een bericht over de snelste elektrische productie-auto van dit moment, maar voor wat betreft sprinten van 0 naar 100 km/h met een elektrisch aangedreven auto, vonden we toch nog een snellere uitvoering. Niet vreemd dat hier ook de snelle jongens van Rimac Automobili bij betrokken zijn. Rimac levert namelijk de aandrijving van de Pininfarina Battista. Drie jaar geleden schreven we al over de ontwikkeling van deze auto en gedurende de tijd tot nu is er door Pininfarina verder gesleuteld aan de supercar.
De Pininfarina Battista is niet alleen de snelst sprintende productieauto ter wereld, maar ook de elektrische auto met de kortste remweg ter wereld. Met een snelheid van 100 km/h is het mogelijk om binnen slechts 31 meter tot stilstand te komen. De auto is voorzien van koolstofkeramische remschijven en van zeszuiger remklauwen voor en achter. De actieve achtervleugel fungeert als een luchtrem voor een nog betere remkracht. De productie van de Battista in Cambiano, Italië, is pas in 2022 op gang gekomen, er zullen 150 exemplaren gebouwd worden.
Pininfarina
Het bedrijf werd in 1930 opgericht door Battista “Pinin” Farina. In de loop der jaren heeft Pininfarina vooral veel carrosserieën van modellen van Ferrari, Alfa Romeo, Ford en Peugeot ontworpen. Hoewel van oorsprong een Italiaans bedrijf, het hoofdkantoor van Automobili Pininfarina GmbH is tegenwoordig gevestigd in München, Duitsland. Ontwerp en productie vinden dus in Italië plaats. Importeur en dealer van de Pininfarina Battista in Nederland is Louwman Exclusive.
Pininfarina Battista
De Pininfarina Battista ziet er zowel van buiten als binnen fantastisch uit, maar het meest bijzondere is toch wel die ongekende prestatie van de elektrische aandrijving. Met zijn sprint van 1,86 seconden van 0-100 km/u is de Battista zelfs sneller dan een huidige Formule 1-racewagen. De topsnelheid is afgetopt op 350 km/h.
De buitenkant
Uiteraard is er alles aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Een koolstofvezel monocoque chassis met aluminium crashstructuren aan de voor- en achterkant helpen daarbij. De instelbare ophanging van de auto zorgt toch voor een fijn rijcomfort. In 2020 kwam Automobili Pininfarina met een speciale editie van de Battista genaamd de Anniversario. De belangrijkste verschillen tussen de basis Battista en de Anniversario zijn wat aerodynamische verbeteringen, zoals een frontsplitter van carbon fiber en een andere diffuser aan de achterzijde voor meer neerwaartse kracht en stabiliteit in bochten.
De binnenkant
De Battista heeft een vrij futuristisch ontworpen cockpit, dat als het ware om de bestuurder heen is gebouwd. Het koolstofvezel stuurwiel wordt geflankeerd door twee grote schermen waarop alle noodzakelijke informatie is af te lezen. Het interieur van de auto is door kopers volledig aanpasbaar te maken naar zijn specificaties. Het interieur is standaard bekleed met leer. De Battista wordt geleverd met een technologisch, geavanceerd online infotainmentsysteem, inclusief real-time navigatie, muziekstreaming en een telemetriesysteem. Ook is de auto continu met het internet verbonden dankzij een interne eSIM.
De aandrijving
De Pininfarina Battista gebruikt dezelfde techniek als die in de Rimac Nevera. De 120 kWh-batterij van de Battista levert stroom voor vier elektromotoren, aan elk wiel één. Gezamenlijk zijn de motoren goed voor 1.927 pk. Het bereik bedraagt volgens Pininfarina maximaal 476 km en de oplaadtijd van 20% naar 80% vol kost zo’n 25 minuten.
Meer informatie over de Pininfarina Battista vind je hier.