Polestar 2

Polestar 2

Polestar is in z’n splinternieuwe fabriek in Luqiao, China, begonnen met de productie van de Polestar 2. Hij is nu al te bestellen, aflevering volgt dan in juli. De verwachtingen zijn hoog gespannen voor de Polestar 2, want dit model wordt een grote concurrent van Tesla 3 Long Range, de in Nederland tot nu toe succesvolste elektrische auto. De Polestar 2 is eerst leverbaar in Europa en later ook in China en Noord Amerika. De Polestar 2 is qua prestaties en afmetingen nagenoeg gelijk aan de Tesla 3. Polestar denkt de strijd te kunnen winnen op design en uitrusting.

De auto komt eerst als Launch Edition en kost dan vanaf €59.800. Later volgt de basisversie van de Polestar 2 en reken dan op een vanaf prijs van € 40.000. De Polestar 2 Launch Edition is volledig elektrisch aangedreven en is 408 pk sterk, heeft vierwielaandrijving en een 78 kWh accu, genoeg voor  een maximaal bereik van 470 km. De Polestar 2 is ook de eerste auto ter wereld met een geïntegreerd Android infotainmentsysteem met onder meer Google Assistant, Google Maps en de Google Play Store. 

De aanschafprijs van de Polestar 2 Launch Edition is inclusief 3 jaar onderhoud (tot 50.000 kilometer per jaar), 3 jaar connectiviteitsdiensten, 3 jaar pechhulp en 2 jaar fabrieksgarantie op de auto.

Polestar

Polestar is net zo als Volvo Cars eigendom van de Chinese autofabrikant Zhejiang Geely Holding. Polestar staat in nauwe verbinding en aansturing met/van Volvo. Dat blijkt ook uit de van Volvo gebruikte onderdelen en het design van de modellen tot nu toe; de Polestar 1 en 2. 

De buitenkant

Het design van de Volvo 2 is al jaren bekend; in oorsprong getekend door Volvo als opvolger van de Volvo V40. Volvo koos er door marktomstandigheden voor om de V40 op te laten volgen door een SUV model, de XC40. De nieuwe concept V40 werd doorgeschoven naar Polestar om er een elektrisch aangedreven model van te maken. De Polestar 2 staat op hetzelfde platform als de Volvo XC40. Het is Polestar gelukt om van z’n 2e model een bijzonder aantrekkelijke auto te maken; strak gelijnd, met een duidelijk herkenbaar eigen gezicht, modern, Zweeds minimalistisch. De Polestar 2 meet aan de buitenkant 4.60 m in lengte, 1.86 m in breedte en 1.48 m in hoogte. Ruim voldoende voor 5 personen en 440 liter aan bagage. Lekker brede banden; 245/45 R19. Het toegestane, geremde, aanhanggewicht is 1.500 kilo en dat is het hoogste binnen dit  segment van elektrische auto’s. De Polestar 2 is leverbaar in 6 kleuren.

De binnenkant

Hier maakt de Polestar 2 het grote verschil met de Tesla 3. Geen kale badkuip met een stuurtje en een tablet maar qua design en materiaalgebruik kwalitatief van topniveau. Geen sleutel nodig, de auto herkent je aan je telefoon en past zich direct aan naar je eigen stoelpositie en zelf gekozen home screen apps. 

Het Android-infotainmentsysteem is eenvoudig te bedienen met geavanceerde voice control en het 11 inch grote touchscreen. Standaard aan boord zijn Pilot Assist, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information system met Steer Assist, Cross Traffic Alert met Auto Brake, Rear Collision Warning met remmen bij stilstand, Lane Keeping Aid, Road Sign Information, een 360°-bovenaanzicht en parkeerassistent. 

Polestar maakt een eind aan het gebruik van leer, ze gaan full vegan. Er komt qua materiaalgebruik geen dier meer aan te pas. In plaats van leer heeft Polestar stof geweven van afval en een soort PVC materiaal. Polestar noemt het  WeaveTech. 

De aandrijving

Twee elektrische motoren zorgen voor de aandrijfkracht, één op de vooras en één op de achteras. De  acceleratie van 0-100 km/h kan in 4,7 seconden. De vijfdeurs fastback heeft een 78kWh sterke 400 V li-ion accu voor een maximaal bereik van 470 kilometer (WLTP).

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!