Polestar 3
Polestar begint lekker op stoom te komen: van 29.000 verkochte exemplaren in 2021 tot naar verwachting 290.000 tegen het einde van 2025. Afgelopen april tekende Polestar een contract met de wereldwijde autoverhuurder Hertz voor de levering van 65.000 auto’s in de komende vijf jaar. Het volumemodel van Polestar is op dit moment de Polestar 2, maar er komen meer modellen op de markt. Aanstaande oktober begint Polestar met de productie van z’n eerste elektrische performance SUV, de Polestar 3.
Het derde model van het dochtermerk van Volvo en Geely wordt een elektrische SUV die wordt gebouwd in de Volvo-fabriek in Charleston, South Carolina, USA en in een fabriek in China. De markt van premium SUV’s groeit het hardst in Amerika en naar verwachting zal juist in dit segment het snelst worden overgestapt op volledig elektrisch rijden.
Polestar
Polestar werd in 2017 opgericht door Volvo Cars en de Chinese autofabrikant Zhejiang Geely Holding. De aandelen van Volvo waren al in handen van Geely, dus dat bedrijf is feitelijk de eigenaar. Wel wordt Polestar naar de beurs gebracht, deze maand zal het aandeel op de Nasdaq genoteerd worden. Vanaf het begin heeft Polestar sterk geleund op de kennis en productiefaciliteiten van Volvo. Dat blijkt ook uit de van Volvo gebruikte onderdelen en het design van de modellen tot nu toe; de Polestar 1 en Polestar 2.
De buitenkant
De Polestar 3 die in oktober uit de fabriek komt rollen is een iets grotere SUV dan z’n familielid de elektrische SUV variant van de Volvo XC40. Wel valt op dat Polestar qua design verder af komt te staan van Volvo. De Polestar 2 was eigenlijk een ontwerp van Volvo, bedoeld als opvolger van de Volvo V40. De Polestar 3 is een eigen ontwerp. Op de eerste beelden is te zien dat het Polestar goed gelukt is om de SUV een mooi design te geven, een soort tussenvorm van een ruime SUV en met de aflopende daklijn van een SUV coupé. De platte led-achterlichten over de gehele breedte doen denken aan die van de Polestar 2.
De binnenkant
We hebben nog geen beelden gezien van de binnenkant van de Polestar 3. We verwachten een ingebouwd infotainmentsysteem met Android Automotive OS van Google, zoals ook in de Polestar 2. Polestar belooft dat de Polestar 3 een van de meest klimaatvriendelijke auto’s ooit zal worden. Ook autonoom rijden op snelwegen zal mogelijk zijn, met behulp van een LiDAR-sensor van Luminar.
De aandrijving
De Polestar 3 wordt uitgevoerd met twee elektromotoren en een accu die groot genoeg is om volgeladen zo’n 600 kilometer volledig elektrisch te kunnen overbruggen. Verdere gegevens ontbreken nog.
Kijk voor meer informatie over de Polestar O₂ op de website van Polestar.