Polestar 3
Een SUV waar wij reikhalzend naar uitkijken is de Polestar 3. Afgelopen oktober presenteerde Polestar de auto al, maar we moeten wachten tot het vierde kwartaal van 2023 voordat we de auto in levende lijve in het straat beeld gaan tegenkomen. De elektrisch aangedreven SUV wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Volvo EX90. Op zich niet vreemd natuurlijk want Polestar behoort tot hetzelfde concern.
Een vergelijking met het design van de Volvo EX90 valt wat ons betreft duidelijk uit in het voordeel van de Polestar: minder massief en een sportiever uiterlijk. Ook de prijsstelling van de Polestar is wat gunstiger, hoewel…wat is gunstig met een vanafprijs van €88.600. Medio 2023 start de productie van de Polestar in de Volvo Cars-vestiging in Chengdu, China. Een jaar later wordt ook de productielocatie in Ridgeville, South Carolina (VS) ingeschakeld.
De buitenkant
Het design van de buitenkant van de Polestar 3 is zonder meer fraai te noemen. Een aerodynamisch profiel geholpen door niet alleen een spoiler aan de achterkant, maar ook op de voorklep. De auto komt krachtig en breed over met toch een slank postuur door de dikke, contrasterende dorpels en de enorme C-stijl. De koplampen zijn qua ontwerp duidelijk afkomstig van Volvo. Aan de voorkant is een zogenaamde Smart Zone gemonteerd, een paneel waarachter diverse sensoren zijn geplaatst.
De binnenkant
Rust, die indruk straalt het design van het interieur uit. Typisch minimalistisch Zweeds ontwerp, gemaakt van zachte, duurzame, materialen, maar wel van topkwaliteit en afwerking.
De Polestar 3 is het eerste model van Polestar dat is uitgerust met een NVIDIA DRIVE-core computer, met daarop software van Volvo Cars. Het werkt als een soort brein dat aangestuurd wordt door meerdere sensoren en camera’s om diverse state-of-the-art assistentie en veiligheidssystemen hun werk te laten doen. Het infotainmentsysteem werkt op basis van door Google en Qualcomm Technologies ontwikkelde systemen.
De auto is ruim van binnen met ondanks de aflopende daklijn toch ruim voldoende hoofdruimte voor de inzittenden achterin. De bagageruimte kan 484 liter bagage aan en de frunk onder de voorklep verruimt dit met 32 extra liters.
De aandrijving
De Polestar 3 heeft bij z’n introductie twee elektromotoren, één voor en één achter, vierwielaandrijving dus. Overigens is de achterwielaandrijving uit te schakelen om de actieradius te vergroten. De standaarduitvoering heeft 489 pk, kies je voor het optionele Performance Pack (€ 6.600 meerprijs) dan heb je 517 pk tot je beschikking. Met het accupakket van 111 kWh is het mogelijk om 610 km te rijden zonder opladen.
Laden gaat AC met 11 kW, dan is de accu in 11 uur van leeg naar vol geladen. DC gaat met maximaal 250 kW en het kost je dan maar een half uur om van bijna leeg naar 80 procent vol te laden.
Sprinten van stilstaand naar 100 km/h kan in 5 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Luchtvering is standaard, dus comfortabel rijden gegarandeerd.
Maar het blijft niet bij auto’s
Het blijft wat Polestar betreft niet alleen bij auto’s. Samen met het Zweedse bedrijf Candela heeft het een spectaculaire elektrisch aangedreven hydrofoil boot, de Candela C-8, ontworpen. Polestar levert de accu en technologie, het is dezelfde aandrijflijn als die in de Polestar 2.
Kijk voor meer informatie over de Polestar 3 op de website van Polestar.