Porsche 718 Boxster T en 718 Cayman T
Porsche komt met een nieuwe uitvoering van de Boxster (Cabriolet) en Cayman (Coupé). Naast de basis en de GTS versies zijn er nu ook de T uitvoeringen. De Boxster T en Cayman T worden tussen de basisuitvoeringen en de GTS-modellen gepositioneerd. De T staat voor Touring en dat verwijst weer naar T modellen van de 911 series. Het principe is gelijk; gebruik de basismotor, in dit geval de 300 pk sterke 2.0-liter viercilinder turbo boxermotor, maak de auto lichter en stop er standaard een aantal aantrekkelijke, maar dure, opties in.
Denk aan een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, een sportonderstel waarmee de bodemvrijheid met 2 centimeter afneemt, het Sport Chrono Pakket en Porsche Active Drivetrain Mounts (PADM). Dat laatste systeem bestaat uit actieve motorsteunen die de trillingen van de motor en transmissie minimaliseren, waardoor het rijgedrag van de T preciezer en stabieler is. Meerprijs ten opzichte van de basis versies; zo’n 10.000 euro. Die meerprijs lijkt veel, maar is gezien de toegevoegde extra’s alleszins redelijk. O ja, standaard wordt de sportwagen geleverd met handgeschakelde zesbak en zonder het PCM-infotainmentsysteem. Wil je dat infotainmentsysteem wel, dan wordt dat gratis geleverd. Voor een PDK automatische versnellingsbak moet je wel bijbetalen.
De buitenkant
De Porsche 718 T versies zijn te herkennen aan de grijze zijspiegelkappen, de centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen, de speciale lichtmetalen 20-inchwielen in hoogglans titaniumgrijs en uiteraard de ‘718 Boxster T’ of ‘718 Cayman T’ logo’s.
Zowel de 718 Cayman T als Boxster T wegen met een handbak 1.350 kilo en dat is, ondanks de standaard extra’s, wat lichter dan de basis Porsche 718 Boxster en Cayman.
De binnenkant
De gewichtsbesparing zit vooral aan de binnenkant. Zo zijn er geen metalen deurgrepen, maar zwarte lussen en zijn de elektrisch verstelbare sportstoelen bekleed met zwart Sport-Tex. Het stuurwiel is bekleed met leer en heeft een knop om de rijmodus in te stellen. De sierlijsten zijn uitgevoerd in hoogglans zwart materiaal. Verder speciale wijzerplaten en instaplijsten en sierlijsten afgewerkt in hoogglans zwart. Het Sport Chrono Pakket biedt keuze uit de rijmodi Normaal, Sport, Sport Plus en Individueel.
De motor
De bekende 2.0-liter viercilinder turbo boxermotor levert 300 pk, sprint in zowel de Boxster als Cayman, in 5,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en z’n topsnelheid is 275 km/h. Kies je voor de PDK automatische versnellingsbak, dan gaat die sprint 0,4 seconden sneller. Standaard is ook een benzinepartikelfilter gemonteerd.
Prijzen heeft Porsche al bekend gemaakt; de 718 Cayman T kost met handbak € 91.300, de 718 Boxster T € 93.800. Eind februari 2019 worden de eerste exemplaren geleverd.