Porsche 911 GT3 Touring
Denk je aan Porsche, dan komen in de eerste plaats, als vanouds, de contouren van de Porsche 911 op je netvlies. En dan het liefst in GT3 uitvoering. Maar ja, dan zit je wel in een wat opvallende bak met die enorme achterspoiler, om het maar even netjes uit te drukken. Voor een wat discreter en chiquer design heb je de mogelijkheid om de Touring variant te kiezen, de Porsche 911 GT3 Touring. Je hebt dan een topsporter, 510 pk sterk, maar zonder de “racy” uitstraling. De naam “Touring package” gaat terug naar de uitrustingsvariant van de 911 Carrera 2.7 RS uit het modeljaar 1973 en in 2017 ook geïntroduceerd op de 991-versie van de 911 (de vorige 911 dus).
Standaard levert Porsche de 911 GT3 Touring met een handgeschakelde zesbak, wil je toch een automaat, dan is de 7-traps PDK-transmissie met dubbele koppeling zonder meerprijs te bestellen. Opties voor de 911 GT3, zoals exterieur- en velgkleuren, de led-koplampen met het Porsche Dynamic Light System of Porsche Dynamic Light System Plus, diverse rijhulpsystemen, keramische PCCB-remmen, het liftsysteem op de vooras, alle stoelvarianten en de audiosystemen zijn ook verkrijgbaar voor de Touring.
De buitenkant
De grote achtervleugel ontbreekt dus op de Touring, daarvoor in de plaats beschikt hij over een automatisch uitklappende spoiler die zorgt voor de nodige downforce bij hoge snelheden.
De Porsche 911 GT3 Touring herken je aan de speciaal ontworpen grille met een ‘GT3 touring’-logo in de achterklep. De omlijsting van de zijruiten, de grote wielen en de uitlaatsierstukken van het sportuitlaatsysteem zijn zilverkleurig. De Touring heeft meer meegespoten elementen zoals rondom de diffuser en in het centrale deel van de neus. Bij het optionele Touring pakket “exterieur zwart” zijn deze elementen uitgevoerd in zijdeglans zwart. In dat geval zijn de koplampen donker gekleurd. De voorklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), de ramen zijn van lichtgewicht glas en de velgen van gesmeed lichtmetaal. Wel heeft de Touring de kenmerken van een 911 GT3 zoals de voor- en achterbumper, de centrale uitlaat en ook de opvallende openingen in de voorklep. Al met al een plaatje om te zien, die 911 GT3 Touring, dit is de Porsche die je wilt hebben!
De binnenkant
Ook het interieur van de 911 GT3 Touring is chique uitgevoerd. Geen schreeuwerige gadgets, maar meer de sfeer van een klassieke sportwagen. De stuurwielrand, versnellingspook, het deksel van het opbergvak in de middenconsole, armsteunen in de deurpanelen en portierhandgrepen zijn bekleed met zwart leer. De middendelen van de stoelen zijn bekleed met zwarte stof; ook de hemel is in zwart uitgevoerd. De hoofdsteunen zijn voorzien van een gestanst Porsche logo. De dorpellijsten en de sierpanelen in het dashboard en op de middenconsole zijn van geborsteld zwart aluminium. Porsche Design heeft speciaal voor de kopers van een Touring de chronograaf ontworpen die wordt geproduceerd door de eigen Zwitserse horlogefabriek van Porsche.
In de cockpit bevindt zich nu voor het eerst een zogenaamd track screen. Met een enkele draai aan de makkelijk bereikbare rijmodusschakelaar op het stuur worden de digitale displays links en rechts van de toerenteller uitgeschakeld. De informatie beperkt zich vervolgens tot de bandenspanning, oliedruk, olietemperatuur, het brandstofpeil en de watertemperatuur, kortom alleen de noodzakelijke informatie gedurende een pittig ritje.
De motor
Ja, de Touring is wel een Porsche 911 GT3, dus met de razendsnelle 4,0-liter zescilinder atmosferische boxermotor, 510 pk sterk, goed voor een 0-100km-sprint van 3,9 seconden en een top van 320 km/h.
De Porsche 911 GT3 Touring is per direct te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 238.800 (zowel voor de versie met handbak als met PDK). Hiermee is de Touring opvallend genoeg iets goedkoper dan een standaard GT3. De auto staat naar verwachting eind september bij de Nederlandse Porsche Centra.