Porsche Cayenne Coupé
Vorige week presenteerden we de vernieuwde Mercedes-Benz GLC Coupé en nu komt Porsche warempel ook met een Coupé uitvoering van de Cayenne op de markt. Baas boven baas zullen we maar zeggen. Uiteraard om het succes van de Cayenne nog wat meer glans te geven. En het moet gezegd; de splinternieuwe Cayenne Coupé oogt een stuk sportiever en dynamischer dan de “gewone” Cayenne. De Coupé bezit alle technische highlights die de huidige Cayenne ook heeft, maar door de nieuw ontworpen achterkant lijkt er toch een heel andere SUV te staan.
Van een afstand lijkt de Cayenne Coupé op een grotere versie van de Macan. In die zin past het design van de Coupé echt bij Porsche. Ondanks zijn gewicht van rond de 2 ton sprint de basisversie met de bekende 340 pk sterke 3 liter V6 in 6 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Wil je sneller, koop dan de Cayenne Turbo Coupé met 4,0-liter grote V8 met 550 pk. Met deze motor vliegt de SUV in nog geen 4 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 286 km/h. De Porsche Cayenne Coupé is per direct te bestellen en staat eind mei bij de Nederlandse Porsche Centra.
De buitenkant
De daklijn, die van achteren veel sneller afloopt dan bij de standaard Cayenne, geeft de coupéversie een sportiever uiterlijk. Het dak ligt twee centimeter lager en zowel de voorruit als de A-stijlen zijn een stukje vlakker. De achterportieren en achterste wielkasten steken 1,8 centimeter verder naar buiten en een glazen panoramadak is standaard. Optioneel is een ‘double bubble’ dak van koolstofvezel, waarmee de SUV een typische uitstraling krijgt van een sportwagen, zoals een Porsche 911 GT3 RS.
De binnenkant
Aan de binnenkant zijn er weinig verschillen met de reguliere Cayenne. Gelukkig maar, want het interieur van de Cayenne in nagenoeg onovertroffen. Om de dalende daklijn voor de achterpassagiers wat te compenseren is de achterbank 3 centimeter lager geplaatst. Overigens wordt de Cayenne Coupé standaard met 4 ‘losse’ sportstoelen geleverd. Wil je toch een achterbank dan kost dat niets extra. Standaard is ook het grote glazen dak van 2,16 vierkante meter met een geïntegreerd rolscherm tegen te fel zonlicht.
De uitgebreide standaarduitrusting omvat onder meer snelheidsafhankelijke Stuurbekrachtiging Plus, 20 inch lichtmetalen wielen, Park Assist voor en achter inclusief achteruitrijcamera, Porsche Active Suspension Management (PASM) en het aantrekkelijke Sport Chrono Pakket met o.a. Launch Control.
Motoren
De Cayenne Coupé is voorlopig leverbaar met 2 motoren; een 340 pk sterke 3,0-liter V6 met turbo en 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo en 550 pk in de Porsche Cayenne Turbo Coupé. Het zijn al bestaande Porsche motoren en de verwachting is dan ook dat een S-versie én een plug-in hybride, de E-Hybrid, zullen volgen. Vierwielaandrijving is standaard, gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic S automaat.
Prijzen
Ja de prijzen zijn ook van Porsche kwaliteit. Voor de instap Porsche Cayenne Coupé moet je € 124.000 neertellen en voor de Cayenne Turbo Coupé € 207.800. Zo’n 10 mille duurder dan voor de reguliere Cayenne. Emigreren naar Duitsland wordt wel erg aantrekkelijk zo. Daar kost de Cayenne Coupé € 83.711 en de Cayenne Turbo Coupé € 146.662. Die enorme verschillen in prijs zijn niet de schuld van de Nederlandse importeur, maar worden uiteraard veroorzaakt door de BPM heffing van de overheid. Snel beslissen, want de BPM wordt, ondanks eerdere toezegging van afschaffing, waarschijnlijk toch nog flink verhoogd.
Fotografie: Rossen Gargolov – www.rockyphotography.de | Postproduction: Wagnerchic – www.wagnerchic.com
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!